Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz – írta a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Csúnyán kibillen a mérleg, ha sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a vásárló – teszik hozzá felmérésük alapján. A levásárolható kártyáknál – ilyen pl. a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. Azonban azt a vásárló nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében arra is ráveszi a vásárlót, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte – jelentik ki.
Fotó: kummer János
Felmérésükből kiderül például, hogy a ClubSmartnál (Shell benzinkutak és McDonald’s) mindössze a költésünk 0,2-0,3 százalékát kapjuk vissza. Vagyis például 100 ezer forintos költés mellett 200-300 forintot. A Tescóban ugyanennyi költés mellett 500, az Auchanban 1100-1400, a Brendon babaáruházakban pedig 2000 forintot juttatnak vissza nekünk.
Az ajándékokra beváltható hűségpontok esetében annyiban bonyolultabb a helyzet, hogy ott az is kétséges, hogy pontosan mit is kap a törzsvásárló a hűségéért cserébe.
A cégnek viszont (a hűségkártyák logisztikai rendszerének bevezetési és üzemeltetési költségeit nem számolva) gyakorlatilag fillérekbe kerül a hűségprogram. És így az az információ is, amit a hűségkártyások vásárlásai alapján szereznek be. Mert ezen információk segítségével még pontosabban tudják belőni, mikor, hol és mivel „kínáljanak meg” minket ahhoz, hogy még többet költsünk. Bővebben itt olvashat a témáról.