Kétmilliárd euróval támogatja az autóipart az Európai Unió a ma bemutatott „Cars 2020″ stratégia keretében. Eszerint a 12 millió embernek – köztük több tízezer magyarnak – munkát adó ágazat válságát úgy lehet enyhíteni, ha az ipar többet tud kutatás-fejlesztésre és a fejlődő világ piacainak megnyerésére fordítani, létrejön egy európai versenyképességi hálózat, s lezajlik a menedzsment és az oktatás újraszervezése.
A csomag célja, hogy az autóipar, amely jelenleg az EU össztermelésének 16 százalékát adja, 20 százalékra tudja növelni részét. Egyelőre azonban pont fordítva haladnak a dolgok: az elmúlt néhány évben gyárak sokasága zárt be Európában (például a southamptoni Ford-üzem), továbbá a Peugeot nyolcezer alkalmazottját volt kénytelen elbocsátani csak Franciaországban, és hasonló problémái vannak a Fiatnak és az Opelnek is.
Az Európai Bizottság szerint a Car2020 biztonsági hálóként hasznos lesz, ám a zöldek elégedetlenek azzal, hogy a stratégia végül a „realistább” szén-dioxid-kibocsátási célokat választotta az ambiciózusabbak helyett. A Greenpeace egy tanácsadója például azt mondta az EurActivnak: a környezetvédelmet hangsúlyosabban figyelembe vevő autóipari fejlesztések irányába kellene elmozdulni, és nem a jelenlegi rendszer mellett lecövekelni.
A tervezet kidolgozásában részt vevő autóipari csoportok vezetői viszont úgy vélik:a világszinten a legalacsonyabb benzinfogyasztással az európai járművek rendelkeznek, így bármilyen további szigorítás kifejezetten káros lenne az ágazatra. „Mindent megteszünk, hogy Európát az autóipari verseny élén tartsuk.”
A stratégiában egyébként az is szerepel: a jövő év első feléig bevezet az Európai Unió egy egységes sztenderdet az elektromos töltőhálózatra, hogy az eltérő szabványok ne lassítsák a környezetbarátabb járgányok terjedését. 2013 végéig pedig azt is szabályozza majd az EU, hogy a tagállamai miként motiválják a lakosságot a zöldebb technológiák használatára.