A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a Versenytanács elnökével együttes közleményt adhat ki a jogalkalmazás gyakorlatáról. Most ez történt: leírták, milyen feltételek mellett hozhatják a vizsgált vállalkozások összhangba a tevékenységüket a törvénnyel. A közleménynek nincs kötelező ereje, de lehetőség arra, hogy mindenki jól járjon.
Mire jó?
Ha az ügyfél (vagyis a vizsgálattal érintett cég) vállalja, hogy a GVH elé került problémát korrigálja, akkor megúszhatja a törvénysértés megállapítását (s így a bírságot is). A kötelezettségvállalás azt jelenti, hogy magatartását meghatározott módon összhangba hozza a törvény rendelkezéseivel. Ha a közérdek hatékony védelme e módon biztosítható, az eljáró versenytanács egy végzéssel – az eljárás egyidejű megszüntetése mellett – kötelezővé teheti a vállalás teljesítését. Ebben az esetben a GVH nem állapítja meg sem a törvénysértés megvalósulását, sem annak hiányát.
Kiknél jöhet szóba?
A GVH ügyeinek mintegy kétharmada a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértésével kapcsolatos. Így a kötelezettségvállalások többségére ezekben az ügytípusokban kerülhet sor. Ezért foglalta össze a GVH közleményében, mit érdemes a cégeknek tenniük.
A közlemény kiemeli, hogy a kötelezettségvállalások az eljárás alá vont vállalkozás, valamint a versenytársak és más piaci szereplők magatartását is orientálják.
A hivatal is nyer vele
S mivel a cég vállalja, hogy „megjavítja” a gyakorlatát, így megspórolható a hivatalnál a további vizsgálat költsége. Ezért annál jobb eséllyel fogadják el a kötelezettségvállalást, minél hamarabb nyilatkozik erről az adott cég. Előfordulhat az is, hogy a GVH ajánlja fel a vállalkozásnak, tegyen kötelezettségvállalási nyilatkozatot.
Kivétel
Csak kivételesen indokolt esetben fogadja el a hivatal a kötelezettségvállalást akkor, ha a vizsgált kereskedelmi gyakorlat elsősorban az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztói körrel (időskorúak, egészségügyi problémákkal küzdő fogyasztók) szemben valósult meg.