Gazdaság

Külföldi rendszámmal sincs minden ingyen

Német rendszámmal csak a jóindulaton múlik fizet-e valaki a parkolásért vagy az autópálya-használatért, úgysem tudják behajtani. Vagy mégsem?

Egyre több önkormányzat vagy gazdasági társaság köt szerződést külsős behajtó cégekkel, hogy ne hagyja veszni a „külföldiek” által összehozott bírságokat. A beszedők ráadásul sikerdíjra dolgoznak.

Az uniós polgári követeléseket lehetővé teszi a jog, ezt használják ki az önkormányzatok is a csatlakozás óta. (Korábban csak a bűnüldöző szerveknek adtak ki adatokat az országok adatkezelő intézményei.) Létezik egy Euro Parking Collection (EPC) nevű szervezet, amely kilenc európai országra vonatkozóan szerzi be a szükséges adatokat a beszedési eljárások lefolytatásához. Parkolás, autópálya-díjtartozás, zóna-díjak vagy más, bármilyen elmaradáshoz lehet együttműködni, szerződni velük. Az adatnyilvántartóból tehát lekérik a rendszám alapján kié az autó, majd elkezdődik a beszedési eljárás. A felszólítást az a jogi személy küldi ki, amely a tartozást követeli és azon a nyelven, amelyen a fizetésnek meg kell történnie. 

Magyarországon a közterületi parkolókat üzemeltetők és a magán területeken üzemelő parkolási igényelhetnek adatszolgáltatást. Mind két esetben fizetni kell az adatokért. A piac bár bőségesnek tűnik, még sincs nagy marakodás, néhány parkolási cég saját jogán végzi a behajtást. A behajtás nehézségét természetesen itt is a kézbesítés jelenti. A 60 napos határidő külföldi esetében is kényszer, ráadásul az átvételt ebben az esetben is igazolni kell. Egy ajánlott levél külföldre igen drága még úgy is, hogy a behajtó cégnek a mennyiség miatt kedvezményei vannak. A behajtók a beszedett parkolási díjak 70 százalékát adják vissza a városnak.


Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Az EPC-vel stratégiai szerződésben lévő egyik ilyen szolgáltatást végző hazai cég vezetője a Hir24-nek beszámolva tapasztalatiról, elmondta, sok máshoz hasonlóan a behajtásban is északról-dél felé haladva romlik a fizetési morál. Az északi (pl. skandinávok) ügyfelek, ha megkeresik, kifizeti büntetést. Még akkor is, ha az összeg ilyen esetben természetesen lényegesen magasabb, mint az eredetileg kiszabott parkolási pótdíj, mert a cég a saját költségeit és jutalékát is ráterheli a szabályok ellen vétő autósra.

A piac annyiból visszás – mondja Szeifert Péter az Euro-Inford Iroda Kft. vezetője, hogy akkor dolgoznak jól, ha minél kevesebb ügyfelük lesz, hiszen javul a fizetési morál. Kétségtelen azonban, hogy éppen a legnagyobb számban szabálytalankodók és nem fizetők egyelőre nincsenek benne az úgynevezett. EPC rendszerben, így például a szlovákoktól, románoktól, osztrákoktól egyelőre nem tudják beszerezni a tulajdonosi adatokat. Bár egyedi szerződésekre itt is van lehetőség, amelyekkel rendelkeznek is.

A debreceni városi vagyonkezelő DKV Zrt. is e cégekkel áll kapcsolatban, és évente hozzávetőlegesen 10 000 eset kerül átadásra – közölte a Hír24 kérdésére a cég. A behajtás az önkormányzati cég közlése szerint a parkolási területeiken 92 százalékos. A külföldi rendszámmal elkövetett parkolási büntetéseket az angliai székhelyű EPC cégen keresztül végeztetik, mint írták, egyre nagyobb sikerrel.

Éppen a hasonló esetek miatt egyébként uniós elnökségünk idején a magyar fél komolyan hajtotta, hogy az objektív felelősség kibővüljön más országokra is. Az úgynevezett Salzburg Fórum keretében már korábban felmerült nyolc tagország – Ausztria, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia részéről – az objektív felelősség intézményének kiterjesztése. Egyeztetések zajlottak is a környező országokkal, de például Szlovákiában alkotmánymódosítás kellene az elfogadásához. Mindenestre a jogi háttér kialakítása folyik, mivel minden országban jogos elvárás, hogy a szabálytalankodó külföldi rendszámú járművek tulajdonosai is fizessenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik