A lengyel légitársaság még néhány hónapig önállóan is fenn tudja magát tartani – mondták a Newsweek Polska hetilapnak elemzők. Tavaly 55 millió eurót keresett a LOT az ingatlanainak és a leányvállalatainak az eladásával, az idén műszaki felszerelésének értékesítésével további 48 millió euróra van esélye, de a fennmaradást csak egy nagy csoport szárnyai alatt biztosíthatja magának.
Az európai légi piacot 80 százalékban három nagy csoport, az Air France/KLM, a Lufthansa és a IAG uralja. A kisebb légitársaságoknak pedig a fapadosokkal kell versengeniük a fennmaradásért – mondta a lapnak Németh Adél, a brémai Jacobs Egyetem szakértője.
A LOT a lengyel légi piac 30 százalékát felügyeli, több millió dollár értékű leszállási engedéllyel, és 8 üzemanyag-takarékos Dreamliner típusú géppel rendelkezik, amelyeket várhatóan az idén szállít le a gyártó. Privatizálása egyebek közt biztosítaná a márka fennmaradását, és egy regionális átszállási központ létrehozását Varsóban, amely lehetővé tenné az ázsiai járatok kiszolgálását – szemlézte a lengyel lapot a Szakszervezetek.hu.
A légitársaság helyzete több szempontból a magyar Malévéhez hasonlít: egy sikertelen privatizáció után visszaállamosították, az utolsó négy évben 1 milliárd zloty (239 millió euró) nettó veszteséget termelt, és állami támogatásban is részesült, ami felkeltheti az Európai Bizottság figyelmét.