Gazdaság

A Malév sorsára juthat?

A lengyel nemzeti légitársaság lehet a következő, ugyanis az elemzők szerint a LOT májusig tudja magát fenntartani.

A lengyel légitársaság még néhány hónapig önállóan is fenn tudja magát tartani – mondták a Newsweek Polska hetilapnak elemzők. Tavaly 55 millió eurót keresett a LOT az ingatlanainak és a leányvállalatainak az eladásával, az idén műszaki felszerelésének értékesítésével további 48 millió euróra van esélye, de a fennmaradást csak egy nagy csoport szárnyai alatt biztosíthatja magának.

Az európai légi piacot 80 százalékban három nagy csoport, az Air France/KLM, a Lufthansa és a IAG uralja. A kisebb légitársaságoknak pedig a fapadosokkal kell versengeniük a fennmaradásért – mondta a lapnak Németh Adél, a brémai Jacobs Egyetem szakértője.

A LOT a lengyel légi piac 30 százalékát felügyeli, több millió dollár értékű leszállási engedéllyel, és 8 üzemanyag-takarékos Dreamliner típusú géppel rendelkezik, amelyeket várhatóan az idén szállít le a gyártó. Privatizálása egyebek közt biztosítaná a márka fennmaradását, és egy regionális átszállási központ létrehozását Varsóban, amely lehetővé tenné az ázsiai járatok kiszolgálását – szemlézte a lengyel lapot a Szakszervezetek.hu.

A légitársaság helyzete több szempontból a magyar Malévéhez hasonlít: egy sikertelen privatizáció után visszaállamosították, az utolsó négy évben 1 milliárd zloty (239 millió euró) nettó veszteséget termelt, és állami támogatásban is részesült, ami felkeltheti az Európai Bizottság figyelmét.

A régebben csődbe ment légitársaságokról itt olvashat!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik