Gazdaság

A Malévval száll el a jövő évi büdzsé?

A Malév léte is múlhat Fellegi Tamás fejlesztési miniszter ma kezdődő kínai látogatásán. Ha nincs siker, rombadőlt befektetői tervek lavinája indulhat meg.

A Malév léte múlhat Fellegi Tamás fejlesztési miniszter ma kezdődő kínai látogatásán – számol be a Népszabadság. Ha nem sikerül befektetőt találni, akkor az elmúlt két évben a cégnek juttatott több mint hatvanmilliárd forintot a Malévnak vissza kell fizetnie az államnak. Ez egyenlő a csőddel, ami, feltéve, hogy nem tervezetten történik, százmilliárdos terhet ró a jövő évi büdzsére. Ha a cég feladatait nem veszi át más.

A társaság ugyanis olyan jelentős bevételi forrása a Budapest Airportnak, hogy könnyen megeshet: a reptér nem tudja maradéktalanul fizetni a részleteket a privatizációt finanszírozó pénzügyi konzorciumnak. A privatizációs szerződés – soha nem cáfolt, de meg sem erősített – vonatkozó pontjai értelmében ilyen esetben 30 nap elteltével az államnak 1,2-1,5 milliárd eurós fizetési kötelezettsége keletkezik.

A Népszabadság úgy tudja, a Malév-befektetés ügyében lényegében hetek óta áll az egyeztetés, pedig Kína arra egyfajta tesztprojektként tekint. Mivel a kínai HNA-csoport nemcsak a Malév iránt érdeklődik, hanem a Hochtief reptérüzletágára a legjobb ajánlatot is adta, a kormány azzal kalkulált, hogy a reptérben megjelenő kínai tulajdonossal újra lehet tárgyalni a privatizációs szerződést. Ez nem is volt alaptalan.

Ugyanakkor a legfrissebb információk szerint a Hochtief és a kínaiak között is megakadtak a tárgyalások, nem valószínű, hogy a németek év vége előtt el tudják adni a reptérüzletágat. A Malév-üzlet még akkor is hónapokat vesz igénybe, ha az európai krízis miatt óvatosabb kínai befektetők egyáltalán tartják vételi szándékukat. Addigra állami pénz nélkül a Malév biztosan csődbe menne, de a Népszabadság forrásai szerint a cég idén tulajdonosi hitelként még négymilliárd forintot kaphat. Ez azonban legjobb esetben is csak január végéig elegendő.

A Malév helyzetét ráadásul az is nehezíti, hogy repülőgépenként több millió dollár költséget jelent a lízingszerződések zárása – írta korábban a Magyar Nemzet. A menedzsmentnek ezért stratégiai döntést kell hoznia: vagy leadja a légitársaság a sokat repült flottát és újat bérel, vagy a felújítás után a jelenlegit használja tovább.

Korábbi sajtóhírek szerint több munkacsoport dolgozik a Malév megmentésén. Szakértők szerint a nemzeti légitársaság felszámolása 124 milliárd forintot emésztene fel, ezért az egyetlen járható út a cég megmentése. Az egyik csoport ötéves idõtávban tervez, szerintük nem csökkenteni, hanem növelni kell a Malév méretét. Harmincgépes flottabõvítésen és teljesen új desztinációk menetrendbe vételén gondolkodnak. Ez épp az ellenkezõje annak az elképzelésnek, amelyet a Malév volt vezérigazgatója, Martin Gauss két másik szakemberrel együtt felvázolt. Õk mindössze tizenkét gépbõl és négyszáz fõbõl álló „mini-Malév” projekten dolgoznak. Mint ismert, a Malév tõkerendezésérõl legutóbb két lépésben, júliusban és augusztusban döntött a társaság közgyûlése: elsõ körben 4,5, a második ütemben pedig 18,5 milliárd forintos tõkeemelésrõl határoztak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik