A magyarok általában megszokott és kézenfekvő megoldásnak a személyes ügyintézést tekintik, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Pedig ez a megoldás főként annak ajánlott, akinek sok szabadideje van. Természetesen vannak olyan tranzakciók, amelyeket csak személyesen tudunk elintézni – számlát nyitni például csak bankfiókban lehet, de egyes bankkártyák átvételére, vagy éppen a telebanki és az internetbank-szerződés megkötésére is csak személyesen nyílik lehetőség. Mindezek előnye, hogy fokozhatja biztonságérzetünket, ha a bank ügyintézőjével közvetlenül léphetünk kapcsolatba. A hátrányokat már bőségesen tudjuk sorolni: rengeteg időt veszítünk a várakozással, igazodnunk kell a bankfiókok nyitvatartási idejéhez, miközben sok esetben a személyes ügyintézés drágább is. Például: az online indított átutalásokra sok esetben kisebb díjat állapítanak meg a hitelintézetek.
A második módszer a telefonos ügyintézés, amit a legtöbb bank nonstop szolgáltatásként nyújt az ügyfeleknek. A biztonságos ügyintézés érdekében azonban kérnek egy 6-10 számjegyből, betűből vagy éppen ezek kombinációjából álló kódot. Ezt érdemes jól megjegyezni, hiszen minden egyes telefonos ügyintézés esetén rákérdeznek – egyes szolgáltatók a teljes kódra, mások pedig csak bizonyos, véletlenszerűen kiválasztott elemeire (például egy hatjegyű számsorból az első, a harmadik és az ötödik számjegyre). Mindez azt szolgálja, hogy senki ne élhessen vissza személyes adatainkkal, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá a bankszámlánkhoz. A telebank előnye, hogy bármikor, internet-hozzáférés nélkül is igénybe vehetjük a szolgáltatást, azonban óriási hátránya, hogy sok esetben korlátozott a telefonon elvégezhető tranzakciók köre. A call center némely pénzintézetnél elsősorban csak információszolgáltatásra és bejelentésekre szolgál, ám van, ahol átutalásokat is indíthatunk, csoportos beszedési megbízást adhatunk – és sok egyéb más dolgot elintézhetünk. A feltételek és a díjak bankonként különbözőek, ezért – ha szeretnénk folyószámlánk mellé ilyen szolgáltatást igénybe venni – érdemes a feltételekről több banknál érdeklődni.
A netbankolás a legdinamikusabb formája bankszámlánk karban- és kézben tartásának. A bankkal kötött netbanki szerződés keretében meg kell adni az online ügyintézéshez szükséges kódokat (illetve a szerződésben kaphatunk még a bank által generált azonosítókat). Az internetbank segítségével virtuálisan is intézhetjük pénzügyeink nagy részét, lekérhetjük a számlakivonatunkat – banktól függően, maximum fél-egy vagy akár több évre visszamenőleg. A biztonsági kódokat ez esetben is szükséges megjegyezni, de – ha felírtuk – sosem szabad együtt tárolni az azonosítót és a jelszót. Egyetlen cetli megszerzésével ugyanis ilyenkor bárki hozzáférhet a számlánkhoz. Tovább növelhetjük biztonságunkat, ha az azonosításhoz (vagy az átutalásokhoz és más tranzakciókhoz) biztonsági SMS-t is kérünk. Ekkor a számlánkat érintő műveletek elvégzéséhez nemcsak az azonosítót és a jelszót kell megadni, de egy véletlenszerűen generált, a telefonunkra érkező szám- vagy betűsort is. Így akkor is biztonságban leszünk, ha valaki megszerezné a kódjainkat (de a telefonunk nincs nála). Az SMS-ek elküldéséért azonban fizetnünk kell. A netbankolásért önmagában sok pénzintézet nem számol fel többletköltséget, ez náluk a havi számlavezetési díj részét képzi. Másutt van díj, vagy éppen olyan számlacsomag, amelyben az internetbanki szolgáltatás is benne foglaltatik. A e-bankolás hatalmas előnye, hogy korlátlan hozzáférést biztosít a bankszámlához a nap 24 órájában, miközben a pénzintézetek sokszor alacsonyabb tranzakciós díjakkal honorálják, hogy a munkatársak igénybevétele nélkül, online – tehát banki szempontból jóval kevesebb költséget okozva -, magunk intézzük az ügyeket.
AJÁNLOTT LINKEK:
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával