Egy országos hálózattal rendelkező, mozgóbolti tevékenységet végző cég fordult az Alkotmánybírósághoz az önkormányzatok által rájuk szabott közterület-használati díj miatt. Telkiben például a körülbelül 6 négyzetmétert elfoglaló mozgóbolttól alkalmanként 3000 forintos díjat kér az önkormányzat. Ugyanakkor egy pavilonnak, egyéb árusítóhelynek évente kell 10 ezer forintos díjat fizetnie a településen. Az idény jellegű árusításra meghatározott díj napi 300 forint négyzetméterenként – a mozgóboltnak megfelelő 6 négyzetméternél ez 1800 forint. Az úgynevezett kereskedelmi célú előterek díja pedig havi 750 forint négyzetméterenként.
Hasonló a helyzet Dunapatajon, de ott még magasabb összeget kérnek a mozgóboltoktól: alkalmanként 8 ezer forintot. Ugyanakkor egy helyben álló, utánfutóval árusító kocsi napidíja 1000 forint ott. Döbröközben 2000 forint volt a mozgóbolti árusítás díja, amit az önkormányzatnak kell fizetni, viszont itt is jóval kevesebbet kérnek a más típusú elárusító helyektől.
Az Alkotmánybíróság napokban meghozott határozatai szerint az önkormányzati rendeleteknek a díjtételekre vonatkozó részei sértik a diszkrimináció – megkülönböztetés – tilalmát. A túl magas mozgóbolti díjtételekkel a rendeletek indokolatlan különbséget eredményeznek a közterületi árusítást végzők között, így ezeket a pontokat megsemmisítették.
A cég egyébként Lengyeltóti esetében is az Alkotmánybírósághoz fordult, mert ott 5000 forintot kértek tőlük alkalmanként, hogy árusíthassanak. Időközben azonban – 2010. október 30-án – a településen lecsökkentették ezt a díjtételt. Az AB így Lengyeltóti esetében nem semmisítette meg az érintett önkormányzati rendelet vonatkozó részét.