A két évvel ezelőtt kezdődött válságig akár induló befizetés nélkül, és akár 10 éves futamidőre is lehetett autót vásárolni, többnyire devizahitelre vagy pedig devizaalapú lízingkonstrukcióban – közölte a Lombard Lízing Csoport.
Mára – az árfolyamváltozás miatt – az ügyfelek törlesztőrészlete svájci frank esetén 30 százalékkal, az eurós konstrukciónál 10-15 százalékkal, míg japán jenben való eladósodásnál akár 45 százalékkal is megnőtt. A Lombard kalkulációja szerint az autós hitel- és lízingfinanszírozást igénybe vevők mintegy 10 százaléka nem tud fizetni.
A finanszírozóknak sem érdekük a szerződés felmondása, és az autó visszavétele, ezért különböző konstrukciókkal segítenek a bajba jutott ügyfeleiken és magukon is. Ehhez azonban az kell, hogy az ügyfél kapcsolatba lépjen velük, de erre előzetesen csak 6-8 százalékuk hajlandó, legtöbben csak a fizetési felszólításra reagálnak.
A finanszírozók az ügyfél átmeneti nehézsége esetén megengedik neki, hogy az aktuális díjat később fizesse, netán néhány hónapig ne fizessen, illetve a futamidő kitolásával csökkentik a havi díjat. Aki az induló havi törlesztést tudja fizetni, annak ezen fixálják a díjat, viszont az eredeti futamidő meghosszabbodik mindaddig, amíg az árfolyam-különbözetet nem törleszti az ügyfél.
Ha az ügyfél tartósan nem tud fizetni, akkor a finanszírozó megengedi neki azt, hogy maga keressen olyan vevőt a kocsijára, aki átvállalja a további törlesztést.