Gazdaság

Megújulnak a vasúti pályaudvarok

Folynak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok korszerűsítésének, valamint a páneurópai négyes vasúti közlekedési folyosó beruházásának előkészületei.

A fővárosi elővárosi vasúthálózat beruházásainak előkészítési költsége mintegy 4,8 milliárd forintot tesz ki, amelyet az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszíroznak a Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP).

Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése során a munkálatok egyebek mellett a Nyugati pályaudvar és csatlakozó budapesti vonalszakaszaira, továbbá a Rákospalota-Újpest, a Kelenföld-Százhalombatta vasútvonalszakaszok korszerűsítésére, a Kőbánya-Kispest-Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek tervezett felújítására, valamint hozzávetőleg ötven helyszínen a vasútvonalakra történő ráhordás feltételeinek kialakítására terjednek ki.

A tervek szerint korszerűsítik, illetve helyenként kétvágányúra bővítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat.

Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat és buszöblöket, buszmegállókat építenek ki. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le.

A NIF tájékoztatása szerint zajlik a páneurópai négyes vasúti közlekedési folyosó Hegyeshalom-Budapest-Szolnok-Lőkösháza szakaszának korszerűsítése is, amelyen belül utolsó fázisként a Gyoma-Békéscsaba-Lőkösháza országhatár szakasz fejlesztésének előkészítése folyik. Az előkészületi munkálatok költsége mintegy 2,8 milliárd forint, amelynek nagy része az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik a KÖZOP-ban.

A tervek szerint Gyomától Békéscsabáig a meglévő vágányokat átépítik, Békéscsabától Lőkösházán át az országhatárig új második vágányt terveznek 160 kilométer óránkénti sebességgel. Átépítik, illetve teljesen felújítják a békéscsabai állomás műemléki épületét, valamint megépíthetnek három állomáshoz kapcsolódó és egy közúti aluljárót, valamint egy közúti felüljárót is, továbbá több gyalogos-kerékpáros aluljárót. Az előkészítési munkálatok a tervek szerit 2011 végére fejeződnek be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik