Az EU 2004-ben eljárást kezdeményezett a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO), mert megítélése szerint a Pentagon és az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) a szabad piaci verseny szabályaiba ütköző módon, csaknem 24 milliárd dollárral támogatta a Boeing kutatási és fejlesztési projektjeit.
A WTO vitákat elrendező testülete által kidolgozott 750 oldalas határozat tartalma elvben titkos, mert a végleges változatot csak hónapok múlva hirdetik ki, ám a csendet mindkét oldalon, szinte azonnal megtörték.
A WTO illetékes testülete három hónapja az Airbus hasonló ügyében hozott elmarasztaló határozatot. Az Airbus és a Boeing jelenleg azért verseng egymással, hogy elnyerje az amerikai légierő új, 179 gépből álló és mintegy 50 milliárd dollár értékű, üzemanyag-újratöltő légiflottájának megépítésére kiírt pályázatot.
Miközben a washingtoni kereskedelmi tárca részéről a határozat több részletét “pontatlannak” minősítették, a Boeing egyenesen az állította, hogy a WTO mindössze 3 milliárd dollárnyi szabálytalan finanszírozást állapított meg, ami a repülőgépgyártó szerint egyet jelent az európai kereset “teljes elutasításával”.
Brüsszel ezzel szemben az elemzést “elmélyültnek”, az eredményt pedig “nagyon jónak” nyilvánította. A leginkább ellenérdekelt Airbus és Franciaország nagy megelégedéssel fogadta a határozatot, mert megítélésük szerint bizonyítást nyert, hogy a Boeing több mint 20 milliárd dollár törvénytelen szubvenciót kapott.
Szakértők szerint az Airbus és a Boeing egy olyan piacon verseng egymással, amelynek összértéke a következő két évtizedben eléri a 3000 milliárd dollárt.