Huba Eörs kutatásvezető elmondta: míg 2009-ben az ügyfelek 40 százaléka volt elégedett a főbankjával, addig 2010-ben ez az arány 29 százalékra esett vissza. A biztosítók esetében a főbiztosítójukkal elégedettek aránya tavaly 39 százalék volt míg idén ez az arány 33 százalékra csökkent.
Tudatosabb ügyfelek
A tanulmány arra is rámutatott: ha az ügyfelek elégedetlenek a hitelintézetek szolgáltatásaival, megtakarítási termékeivel, jóval hamarabb váltanak bankot, vagy biztosítót, mint korábban.
A bankok esetében a váltások számának növekedése arra vezethető vissza, hogy a megtakarításokkal rendelkezők hamarabb „büntetik” az előző pénzintézetüket, és a máshol már kicsit többet hozó termékre is gyorsan mozdulnak. A biztosítók esetében a váltások számának növekedését az online alkuszok megjelenése idézte elő.
A kutatásvezető hozzátette: mindez azt bizonyítja, hogy az ügyfelek a pénzpiacon is egyre tudatosabban viselkednek, és, ha jobb ajánlat van a konkurenciánál, máris átviszik a pénzüket.
A felsőfokú végzettségűek elégedetlenebbek
Kovács Gyula, a Data Research ügyvezető igazgatója aláhúzta: érdekes jelenség az is, hogy a felsőfokú végzettségűek a legkevésbé lojálisak a korábbi pénzintézetükhöz. Ha nő az elégedetlenségük a bankjukkal vagy biztosítójukkal, máris a váltást tervezik, és sokszor meg is lépek azt.
A felmérés szerint leginkább az 50 év felettiek és a magasabb iskolavégzettségűek körében nőtt meg jelentősen a bankváltást tervezők aránya.
Huba Eörs mindehhez még azt is hozzáfűzte, hogy egy év alatt viszont megháromszorozódott a lakáshitel felvételét tervezők száma, ami azt mutatja, a lakosság körében nő azoknak a száma, akik bíznak a gazdasági válságból való kilábalásban.
