Gazdaság

Feszültségek a 2010-es költségvetésben

Számos feszültséget, kockázatot hordoz magában a 2010-es költségvetés tervezete – derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) terjedelmes, elemző véleményéből. Helyenként hiányzó hatásvizsgálatokról, alulfinanszírozottságról, s különböző jellegű kockázatokról olvashatunk a dokumentumban.

Összességében az a tendencia látszik, hogy a feladatok és a rendelkezésre álló források között feszültségek vannak – állapítja meg az Állami Számvevőszék a 2010-es költségvetési tervezetről.

Feszültségek a közoktatásban

A közoktatásban az összesen 20 milliárdos forráskivonás az önkormányzatok változatlan feladatellátási kötelezettsége mellett finanszírozási feszültségeket okoz, és közepes kockázatot hordoz magában – véli az ÁSZ anyaga. Az üdülőhelyi feladatok, a sport, a megyei önkormányzatok, az elmaradott térségek támogatáscsökkentése a feladatellátás színvonala, finanszírozása, az érintett önkormányzatok gazdálkodási egyensúlya szempontjából közepes kockázatot jelent.

Járni jár, de nem jut? grafika: Rédley Tamás

Járni jár, de nem jut? Grafika: Rédley Tamás

Az ÁSZ arra is fölhívta a figyelmet, hogy a csőd- és felszámolási eljárások számának növekedése egy-egy önkormányzat pénzügyi egyensúlyát veszélyezteti. Az önkormányzatok az iparűzési adó visszaesését egyéb (elsősorban a vállalkozások ingatlanait terhelő helyi adók bevezetésével, adómértékének emelésével, a mentességek, kedvezmények felülvizsgálatával) esetenként ellensúlyozhatják – áll az ÁSZ véleményében.

Hív a vasút

A helyközi személyszállítási közszolgáltatások
előirányzat javaslata 153,9 milliárd Ft, ami a 2009. évi előirányzatnál 20,6 százalékkal alacsonyabb.

Az ÁSZ a Költségvetési Tanács elemzését idézi, amely szerint a MÁV Zrt. működési vesztesége – az átfogó szervezeti átalakítások hiányában – 2009 és 2012 között évi 70 -80 milliárd forint körül alakul. A BKV – a MÁV Zrt.-hez hasonlóan – működési veszteségének egy részét (2009 és 2012 között átlagosan 18 milliárd forintot) sem fedezi az állami támogatás. Az ÁSZ fejezeti indokolás, alátámasztó számítások hiányában nem vállalkozott az előirányzat megalapozottságának értékelésére.

Aki nem dolgozik, ne is egyék…?

A szociális ellátásokat érintően 10,3 milliárd forint a forrásmérséklés. Az idősek nappali ellátását biztosító normatíva jelentős mértékű csökkenése a szaktárca indoklása szerint összefügg a feladatok szűkítésével: az intézmények feladatai között a jövő évtől nem szerepel az étkeztetés.

Az óvodai, iskolai és kollégiumi szervezett kedvezményes étkeztetés normatív hozzájárulása a tervezet szerint 65 százalékkal, 17 milliárd forinttal csökken (ezt a csökkentést maga a szociális miniszter sem tartja elfogadhatónak). Az ÁSZ e tételt egyértelmű forráskivonásnak minősíti.

Kockázatok

Az ÁSZ számos kockázatot lát a költségvetés bevételei, különösen a tervezett áfa- és társaságiadó-bevételek teljesülésében. A dokumentum lábjegyzetben említi az adóhátralék-kintlévőségek évről évre növekvő arányát, a behajtás eredményessége érdemben javítaná az egyenleget. Természetesen akadnak kockázatok a kiadási oldalon is, például a munkanélküliség ingadozása miatt az álláskeresési járadékok esetében. Számos egyéb, a válságból, a nehezen előrejelezhető makrogazdasági folyamatokból adódó kockázatokat is említenek a számvevők.

A dokumentum kitér arra is, hogy fejezeti általános tartalék jogcímen – amely nem tartalmazhat konkrét feladatra szolgáló előirányzatot, csak az év közben ismertté váló kiadások fedezetére szolgálhat – kilenc tárca nem tervezett előirányzatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik