A csomag pontos tartalmáról még tárgyalnak a Bizottság brüsszeli székházában. Az elképzelések szerint a programok finanszírozását közösen vállalnák a tagállamok és az EU – miközben persze köztudomású, hogy az EU-nak sincs pénze máshonnan, mint a tagállamok befizetéseiből.
“Okos kiadások”
Barroso a minap egy lisszaboni gazdasági fórumon mondott beszédet, és annak szövegét Brüsszelben közzétették. Eszerint most a költségvetési kiadások jelentős növelésére, adókönnyítésekre és a betegeskedő iparágak megsegítésére van szükség – annak szem előtt tartása mellett, hogy ezeknek az intézkedéseknek megfelelően célzottaknak kell lenniük, és csak átmeneti időre szabad szólniuk.
“A recesszió leküzdését célzó kiadásoknak okos kiadásoknak kell lenniük” – fogalmazott az EU legfőbb végrehajtó testületének elnöke. Szerinte a jövőbeli versenyképesség szempontjából kulcsfontosságú területekbe kell beruházni. Ilyennek mondta a kutatást és az innovációt, az úgynevezett “tiszta technológiákat”, az energiahatékonyságot, az oktatást és a képzést.
Megsegítik az autóipart?
Egyes értesülések szerint a Barroso-csomag kifejezetten szól majd az autóipar megsegítésének fontosságáról, de erről még heves viták dúlnak.
A nemzeti költségvetések átmeneti “gyeplőelengedéséről” a brüsszeli Bizottságban azt mondják: rendkívüli idők rendkívüli rugalmasságot indokolnak, és ezért az EU megértő lesz majd, ha egyes országok a gazdaságélénkítő csomag végrehajtásakor túllépik az éves költségvetési hiány “normális időkre” megszabott felső határát, a GDP 3 százalékát.
Idővel azonban, amikor a gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés már kezdi éreztetni a hatását – teszik hozzá -, vissza kell majd térni a “közpénzekkel való egészséges gazdálkodás” útjára, a deficit kordában tartására.