Gazdaság

A borkultúra narodnyikja

Csak örülni lehet szerintem annak, hogy az eddig az alsóbb fogyasztói szegmensekre belőtt hatalmas szupermarketlánc úgy döntött: a bort reprezentatív termékként kezeli ezentúl, és nagy energiákat fordít kínálata színvonalának emelésére.


A borkultúra narodnyikja 1

Lehet, hogy ez egy átfogóbb policy része, azaz az egész Tesco feljebb akarja pozícionálni magát, ez sem baj éppen, de ez minket nem érdekel. Nem lesz egyszerű. Az a jó, hogy a bort a korona ékköveként használják, mert ez csak használhat a magyar borkultúrának. Egyfelől korrekt újvilági pincészetek szállítanak be, akik a profi minőség mögé profi mennyiséget is tudnak prezentálni, ami nem hülyeség. Az áruházlánc ezután saját termékeként közvetíti a bort, így jó minőségű argentin, ausztrál, chilei, kaliforniai vagy dél-afrikai borhoz jutsz 540-950 forintos áron, ami jó hír. Másfelől (a magasabb polcokra) a legjobb magyar pincészetek szállítanak be (Bodri, Laposa, Juhász brothers, Malatinszky, Vylyan, nem kell jobb). Szóval Isten éltesse azt, aki ezt a policyt kieszelte, szép marketingkommunikációs kihívás egy túlnyomóan alsó polcos ország malljában a borkultúra narodnyikjaként nyomulni, szurkolunk.


Megjegyzendő, hogy ezek csavarzáras borok. A (borokra először Új-Zélandban alkalmazott) csavarzárral szemben van némi ellenszenv mifelénk, pedig jól megvédi a bort, a lehető legegyszerűbb a kezelése, nem kell molyolni a dugóhúzással, tuti, hogy nem lesz dugós a borod, és vissza is tudod zárni, úgyhogy mi őtet is támogatjuk.


A kóstolt fajták némelyike meglepően szép. A szép savú Chenin blanc telt és kiegyensúlyozott, az ausztrál Sauvignon blanc meglepően sokrétű, bizony állja a versenyt az amúgy erős honi tételekkel, az intenzíven, didaktikusan vaníliás kaliforniai Shiraz 2005 kevésbé jött be nekem, a Borpultra penderített dél-afrikai Pinotage 2006 pedig (Dél-Afrikában 1925-ben az ott Hermitage néven is ösmert, nagydarab Cinsaut-ból és a karcsú Pinot noir-ból kutyult kék fajta) szép bíbor-gránátvörös színű, intenzív, a magas szeszt (majdnem 14 százalék) jelző illatú, üde savú bor, kicsit sós felhangokkal, kiegyensúlyozott, meleges, telt karakterrel. Semmi különös, de jó kis bor, nem a könnyű gyümölcsös műfajból, de nem is a súlyos barrikoltból. Báránycomb és vadmadár, ami e szép borra vár.

Pinotage 2006, Tesco-válogatás › Szép bíbor-gránátvörös színű, intenzív illatú, üde savú bor › Báránycomb és vadmadár mellé › 1000 forint alatt

Ajánlott videó

Olvasói sztorik