Gazdaság

Áruszállítás terhekkel

Mozdonypark nélkül a privatizált MÁV Cargo is függeni fog a MÁV-tól; kérdés, ez mennyire nyomja le az árát.

Büszkék lehetnek magukra a MÁV Cargo (MC) Zrt. vezetői, hiszen a cég privatizációs pályázatára jóformán minden európai vasúttársaság benevezett (a pályázók listáját lásd külön). A MÁV árufuvarozási üzletágából létrehozott cég értékesítését még az idén szeretné lezárni a gazdasági tárca. Az első fordulóból továbbjutó befektetőknek október 19-éig lesz idejük kidolgozni részletes és kötelező ajánlatukat a 29,5 milliárd forint névértékű cégre.


Áruszállítás terhekkel 1

Fotó: Hartyányi Norbert

FÜGGŐ VONTATÁS. Egyes elemzések szerint a társaság 70-80 milliárd forintot érhet, szkeptikusok azonban kétlik, hogy bármely külföldi befektető is ajánlana ennyit a MÁV Cargóért. Emlékeztetnek, hogy a társaságnak 13 ezer, zömében öreg, elhasznált vagonja van, mozdonyokkal viszont nem rendelkezik, ami igen kiszolgáltatottá teszi. A leendő új tulajdonos is leginkább a MÁV-ra lesz utalva, amíg nem állít fel saját mozdonyflottát. Az MC azonban az első önálló évében ilyen körülmények között is 6 százalékkal növelte teljesítményét, árbevétele 90 milliárd forint, adózás utáni eredménye 26 milliárd forint volt.

Az összes áru mindössze 18 százaléka volt tranzit, pedig ebben komoly üzlet rejlik. Bekapcsolódhatnának például az Európai Unió és Oroszország közötti személygépkocsi-szállításokba. Ezeket a fuvarokat hagyományosan Finnországon keresztül bonyolítják le, ahol a tengeri kikötők széles nyomtávú vasúti pályákhoz kapcsolódnak, nem kell az orosz határ előtt átrakni a szállítmányt. Az MC-nál úgy tudják, hogy Moszkva egy vagy több alternatív szállítási útvonalat keres, s a cég szerint a forrásaik és technikai eszközeik adottak, hogy részt vegyenek a transzkontinentális autószállításban.

A pályázók

● Ashmore Global Special Situations Fund (Guernsey) ● Cargo Central Europe (holland) ● CFR Marfa S. A. (román) ● Deutsche Bahn AG (német) ● Grampet S. A. (román) ● Magyar Rail Cargo Kft. (magyar) ● MC Solution Konzorcium (magyar-luxemburgi-angol) ● New World BV (holland) ● Rail Cargo Austria AG-GYSEV Zrt. (osztrák-magyar) ● Spedi-Trans s.r.o, (cseh) ● Sped-Trans Konzorcium (szlovák) ● Trans Europe Rail Konzorcium (angol-magyar)

A MÁV-nál jelentős részben Záhonyra alapozzák az áruszállítás jövőjét, ami nem feltétlenül tekinthető életbiztosításnak az MC dolgozói számára. A térségben ugyanis nemcsak itt, de más vasúti terminálokban is komoly felesleges átrakási kapacitások vannak. Záhonyban a hőskorban évente 18 millió tonna árut mozgattak meg a széles és keskeny nyomtávú szállító eszközök között, ma már csak ennek egyharmadát. A szlovák-magyar-ukrán hármas határ szlovákiai oldalán hasonló a helyzet. Nem is beszélve az időnként felröppenő tervről, miszerint Pozsonyig meghosszabbítanák a széles nyomtávú pályát, ami gyakorlatilag lenullázhatja a záhonyi átrakót.

A Szlovákián, vagy éppen Magyarországon átmenő vasúti áruszállítási folyosókat alaposan leértékelheti az a fejlemény, hogy a Deutsche Bahn, az orosz RZD, illetve a lengyel és a fehérorosz állami vasúttársaság közös logisztikai társaságot alapít. Az 1,3 millió dolláros alaptőkével felálló Eurasia Rail Logistics első körben a Nyugat-Európa és Oroszország közötti vasúti áruforgalmat szervezi, majd az EU, Oroszország, és Kína közötti forgalomba is be kíván kapcsolódni. Az üzlet nagyságrendjét mutatja, hogy még a lengyelek és a beloruszok is félretették ellenérzéseiket, s társultak az oroszokkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik