Gazdaság

Egy negyedik gázvezeték lesz a nyerő?

A Mol bővítené az Ukrajnából Magyarországra érkező Testvériség gázvezetéket. Így lehet, hogy a Kék áramlat, a Krk-terminál és a Nabucco-terv is kiesik a most zajló gázmeccsen – írja a Népszabadság.

A már meglévő ukrajnai betáplálás bővítésére szakértők szerint azért van szükség, mert 2010-ig fel kell tölteni az akkorra létesítendő stratégiai föld alatti tározót. 2008-ban várhatóan a gázpiac is megnyílik, ami csupán egy elv lesz mindaddig, amíg a leendő eladók nem tudnak maguknak a tényleges versenyhez elegendő csőkapacitást lekötni a szállításhoz.

A nyilvánosság előtt hangoztatott leendő vezetéktervek, az Ukrajnát délről elkerülő Kék áramlat, a Kaszpi térség gázforrásaira alapozó Nabucco, illetve a horvát Krk szigeti gázlefejtő viszont ekkorra már bizonyosan nem készül el. Az elképzelés a másik három tervnél nagyságrendekkel olcsóbban valósítható meg, mivel ehhez csak belföldön kell vezetéket bővíteni.

A hozzánk érkező vonal ugyanis csak egy leágazása a nagyobb, Oroszországból kiinduló vezetéknek, amely áteresztőképessége még bőven kibírja az itteni bővítést. Szakértői számítások szerint a fejlesztés néhány 10 fillérrel emelné meg a hazai gázárat, ami most mintegy 100 forint, amiből a szállítás körülbelül négy forintot tesz ki.

Az elképzelés azért vet fel mégis kérdéseket, mert Oroszország, a magyar kormány és az Európai Unió – különböző hangsúlyokkal bár, de – mindeddig Ukrajna elkerülésével képzelték el a jövőbeni többletigények kiszolgálását. A várható belföldi igénynövekedés miatt az idő ugyan sürget, ám az „ukrán terv” elvileg nehezíti az elképzelt másik három vezeték jövőbeni kihasználását.

A lap egy forrása szerint az ukrán betáplálás bővítése alapvetően nem veszélyezteti a három másik tervet, mert döntően a belföldi igények kielégítésére szolgálna. A Kék áramlat, a Krk-terminál és a Nabucco pedig (már ahogy nálunk tervezik) rajtunk keresztül elsősorban nyugat-európai szállításokat végezne, amiből nekünk főként tárolási és tranzitbevételünk származhat. Ráadásul technikai okokból az Ukrajnából érkező gázt nehezebb Ausztria felé továbbítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik