A GfK Hungária Consumer Tracking kutatási eredménye szerint 2005-ben a vásárló háztartások 57 százaléka vásárolt legalább egyfélét a felmérésben szereplő nem vényköteles, úgynevezett OTC-termékek közül, s egy átlagos vásárló háztartás mintegy 4500 forintot költött ezekre a termékekre.
Zsugorodott a piac
Az idei év első félévében némiképp zsugorodott a fogyasztói piac: 10 százalékkal kevesebb háztartás vásárolt nem vényköteles terméket. A vásárlói hatókör zsugorodását azonban az árnövekedés ellensúlyozta, és a forgalmazott érték végeredményben így is 6 százalékkal nőtt.
Az értékbeli forgalomnak több mint a felét, 53 százalékot vitaminkészítmények vonzották, 18 százalékkal részesedtek a megfázás elleni szerek és 29 százalékkal a fájdalomcsillapító szerek.
A lakosság a vásárolt OTC-termékek értékének mintegy 58 százalékát tabletta, 12 százalékát kapszulás kiszerelésre, 5 százalékot pezsgőtablettákra, 8 százalékot por formában, további 6 százalékot pedig oldat, illetve szirup formában fogyasztható szerekre költötte.
A fővárosiak többet költenek
Ezekre a termékekre a budapesti háztartások a számarányukhoz képest többet, míg a kistelepülésen élők kevesebbet költenek. E mellett a 3-4 fős háztartások, valamint az olyan családok sorolhatók a nem vényköteles termékek intenzívebb vásárlói közé, melyekben 14 évesnél fiatalabb gyermek is él, illetve a közepesnél magasabb jövedelemmel rendelkeznek. Külön említést érdemel a 60 évesnél idősebb korosztály, mely napi fogyasztási cikkekre számarányához viszonyítva kevesebbet költ, ám a nem vényköteles gyógyszerekre kiadott összegeknél számbeli súlyának megfelelő helyet foglal el.
Az OTC-termékek többsége jelenleg gyógyszertárakban kapható, kivételt képeznek ez alól a különböző vitaminkészítmények. A GfK ConsumerScan adatai szerint ilyen szereket – bár máshol is lehetne – a lakosság legnagyobb arányban a patikákban vásárol.