Gazdaság

Olajra lépnek

Csehországban már bejelentették az Esso és a Jet benzinkúthálózat eladását, nálunk még cáfolják. Szakértők ennek ellenére biztosra veszik e két márka kivonulását.

Csak idő kérdése, hogy az Esso és a Jet márka mikor tűnik el a regionális üzemanyag-kiskereskedelemből, hiszen a visegrádi államokban összesen nincs annyi ilyen kút, mint ahány Mol-kút egyedül Magyarországon. Szakmai körökben tehát senkit sem lepett meg a hír a 41 csehországi Esso töltőállomás értékesítéséről. Már régen világossá vált, hogy a hipermarket-kutak rohamos terjedésével a korábbinál is kiélezettebb árversenyben csak a kiterjedt hálózatok lesznek képesek életben maradni. Az ExxonMobil tulajdonában álló Esso és a ConocoPhillipshez tartozó Jet viszont a térség egyik országában sem tartozik ebbe a körbe. Sokan már akkoriban nagyobb összegekben fogadni mertek volna rá, hogy a Jet- és Esso-kutak napjai is meg vannak számlálva, amikor a két amerikai cég hálózatainál nagyobb láncok – mint az Aral és a Total – gazdát cseréltek Magyarországon.

Prágai lapértesülések szerint az Esso németországi központjában döntöttek arról, hogy a 41 cseh kutat értékesítik. A lépés információink szerint nem korlátozódik Csehországra, minden bizonnyal eladósorba került a szlovák és a magyar Esso-hálózat is.


Olajra lépnek 1

Fotók: Dömötör Csaba

KÜSZÖB ALATT. A nemzeti leányvállalatok vezetői egyelőre elzárkóznak attól, hogy kommentálják e híreket. Sőt Bóth Ferenc, az ExxonMobil kelet-európai kereskedelmi igazgatója érdeklődésünkre írásban azt közölte: az ExxonMobil folyamatosan bővíti magyarországi kiskereskedelmi hálózatát. Tavaly és 2004-ben is három-három új benzinkutat helyeztek üzembe, egy új állomást az idén is nyitottak már, s az év végére összesen 40 kútjuk lesz. Ezzel azonban a piaci részesedésük még mindig jóval 10 százalék alatt lesz, márpedig szakértők a magyar piacon ezt az értéket tekintik a nullszaldó küszöbének. A fejlesztési program tervek szerinti folytatása persze nem jelenti azt, hogy az anyavállalat ne tárgyalhatna az eladásról.

Hasonló helyzetben van a Jet-hálózat is. A ConocoPhillips magyar leányvállalata ma 30 töltőállomást üzemeltet, Csehországban 44 kútjuk van, amelyek eladását már hivatalosan be is jelentették. Piaci hírek szerint a Conoco a Lukoillal folytat előrehaladott tárgyalásokat a térségben meglévő kiskereskedelmi érdekeltségeinek eladásáról. Ez azért is kézenfekvő, mert a térségi hálózatát elszántan bővítő Lukoilban 17 százalékos részesedése van az amerikai társaságnak. Az oroszok záros határidőn belül legalább 100 töltőállomást szeretnének Magyarországon üzemeltetni, ebből az év végére becslések szerint 43 meg is lesz. A 30 itteni Jet-kút megszerzése további komoly előrelépés lenne a cél eléréséhez.

MÁSODIK HELY? Az Esso-kutak iránt a prágai lapok szerint az OMV, a Shell és a cseh Benzina érdeklődik komolyan, a magyar kiskereskedelmi piacon pedig elsősorban az OMV-t emlegetik kérőként. Az osztrák olajtársaság nem kívánta kommentálni ezeket a híreket. Mindenesetre az Esso-hálózattal kiegészülve az osztrákoknak 208 benzinkútja lenne Magyarországon. Ezzel a Mol mögött a második helyre kerülnének a hálózatok nagysága szerinti rangsorban, megelőzve a Shellt. Az üzemanyag-értékesítésben azonban a holland-brit olajtársaság megőrizné második helyét, miután kútjainak átlagos forgalma közel duplája az országos átlagnak.

A magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piac koncentrációja egyébként már 1998-ban elkezdődött, amikor a British Petroleum eladta 28 kútját az OMV-nek. A folyamat azonban az ezredfordulót követően felgyorsult: 2002-2003-ban összesen közel 170 töltőállomás cserélt gazdát, miután az Avanti, az Aral és a Tamoil is kivonult az országból.

A két amerikai cég most előtérbe került távozását követően a kisebb hálózatok közül egyedül az olasz Agip marad meg, amelynek vélhetően egyre nehezebb dolga lesz a Mol, OMV, Shell dobogós hármassal, az igen ambiciózus Lukoillal és az árversenyben kíméletlen hipermarketekkel, köztük is elsősorban a Tescóval szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik