Gazdaság

Csodakocsik

James Bond katapultüléses, géppuskás kocsijához hasonló, filmbeli kütyük bemutatására indított sorozatot az egyik televíziós csatorna, hogy kiderüljön: csak trükkökkel élnek meg, vagy tényleg képesek a csodákra.

Van-e olyan „robotautó”, amely „magától” halad a beállított sebességgel, és ha elévág valaki, önállóan lelassít? Lehet-e annyira okos, hogy a követési távolságot tartva megáll, ha az előtte haladó másik jármű is ezt teszi, és felgyorsul az eredetileg betáplált tempóra, ha az akadály eltűnik a sávból?

Nos, mindez nem trükk, hanem valóság. Lássuk először a Mercedes-Benz szeptemberben bemutatott prémium-kupéjának néhány csemegéjét! Ha a radarjelek és a pozíciója alapján úgy érzékeli, hogy baleset felé száguld, akkor az autó Pre-Safe rendszere megteszi a szükséges intézkedéseket. Ha a hátmasszázs közben a sofőr nem reagál a fedélzeti számítógép figyelmeztetéseire, akkor a CL 500-as 40 százalékos fékerővel lassítja a tempót, miközben feltekeri az oldalablakokat és becsukja a tetőt, hogy ütközéskor kisebb legyen a baj. A parkoló-automatikája is valóság. A radar centire kiszámolja a kiszemelt, két kocsi közötti helyet, hogy befér-e az 5 méternél is hosszabb kupé, és ha igen, megmutatja hogyan. A monitorra kirajzolja az ívet, milyen szögben kell tekerni a kormányt, hogy a gázpedál érintése nélkül betolasson a helyére a kéttonnás monstrum.

A maga módján szintén jövőjármú a japán Lexus – a detroiti autószalonon már bemutatott – negyedik generációs LS 460-as luxusjárműve is, amelyet jövőre kezdenek gyártani. A kocsi 4,6 literes, V8-as benzinmotorja 380 lóerős, amely a világon elsőként alkalmazott 8 fokozatú, automatikus sebességváltójával álló helyzetből 5,5 másodperc alatt repíti 100 kilométer/órás sebességre. Az intelligens elektronika csodákra képes. Képes észlelni a kezdetek kezdetén a jármű megcsúszását, megpördülését; a veszélyhelyzetet fékezéssel, a motort és a kormány-szervót átállítva segít megoldani a vezetőnek. Az elektronikus biztonság mellett csak hab a tortán, hogy kitalálói szerint az LS 460L mindössze négyszemélyes utasterében ülők olyan luxuskörülmények között utazhatnak, mint egy magánrepülőn. A kényelmet nem csak a hátmasszázs fokozza; az új modellben testhőérzékelők figyelik a benne utazót, hogy a klímaberendezés mindenki számára ideális környezetet teremthessen. A hátul ülők a mennyezeti monitoron tévézhetnek, de akár videokonferenciát is tarthatnak távol lévő partnereik örömére.

A BMW M6 luxuskupéja inkább a dinamizmust és a sportosságot állította a fókuszba. Az 5 literes, 10 hengeres motorja 507 lóerejével, könnyített karosszériájával majdnem olyan élmény, mint egy űrutazás. Az autó 4,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, s 14 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra. A végsebességét elektronikusan korlátozták óránként 250 kilométerre, mert korlátozás nélkül 330-cal repesztene. A V10-es motor a BMW legigényesebb konstrukciója. A 7 fokozatú okos sebességváltón a vezető 11 programból választhatja ki, melyik váltási stílus felel meg neki a leginkább.

BMW M6

Kinek? Gazdag, BMW-fanatikus sebességőrülteknek. Mennyiért? 30,1 millió forint. + Szép, kőkemény, vadállati. – Versenyautó álruhában, vétek vele pöfögni a dugóban.

Mercedes CL 500
Kinek? Dinamikus kiváltságosoknak, kon­zervatív playboyoknak. Mennyiért? 32,8 millió forint. + Több mint autó, jövő a jelenben. – Éjjel-nappal aggódhat a kocsiért a tulajdonos.

Lexus 460
Kinek? Racionális tehetőseknek. Mennyiért? Annyira új, hogy még nincs ára. + Csúcstechnika, szuperkényelem szolidan. – Nem annyira feltűnő, mint a német slágermárkák.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik