A 2007-s büdzsé tervezetében kijelölt makropálya alapvetően megegyezik az uniónak benyújtott konvergenciaprogramban tervezettel – állítja a kabinet által benyújtott költségvetési törvényről alkotott véleményében az Állami Számvevőszék.
Nem számoltak a reformokkal
Kritikaként fogalmazzák meg ugyanakkor, hogy az unió által elfogadott programban szereplő reformok számszerűsített hatásai nem szerepelnek a tervezetben. Nehezményezik a számvevők azt is, hogy a köz- és a magánszféra együttműködésével készülő beruházások elhúzódó költségvetési hatásai nem jelennek meg áttekinthetően összefoglalva a tervezetben, ami rontja a kiszámíthatóság és a biztonság elvét.
Véleményében az ÁSZ arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a közszférában dolgozók létszáma 2 százalékkal csökkent az elmúlt két évben, jövőre mégis 0,8 százalékkal nőnek a központi költségvetés kiadásai, vagyis az intézményrendszer átalakítása nélkül – pusztán az elbocsátásoktól – az állam nem lesz olcsóbb.
Megalapozottabb adóbevételek és kiadások
A jövő évi költségvetés adóbevételi előirányzatainak várható teljesülése az előző éveknél szerényebb kockázatot hordoz, a várható eltérés a tervezettől plusz-mínusz két százalékos lehet az áfa, az szja és a regisztrációs adó körében – olvasható az ÁSZ véleményében. A dokumentum szerint az alkotmánybírósági beadvánnyal érintett adónemekből összesen 80 milliárd forintnyi bevételt remél a kormány, vagyis az összeg egy része a kabinet szempontjából kedvezőtlen döntések esetén kiesik.
A már eddig is bonyolult és hatásaiban áttekinthetetlen adórendszer négy új adóval bővül, vagyis az adószisztéma évek óta ismert problémáinak megoldásától távolodik a kormány – állítják a számvevők, akik szerint mindez a szürkegazdaság élénküléséhez vezet, aminek adóbevétel-csökkentő hatásaival nem számol a büdzsé tervezete.
Dicséretnek tekintheti ugyanakkor a kormány, hogy az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap bevételi előirányzatát is megalapozottnak találták.
A kiadási előirányzatok óvatos tervezésre utalnak, így valószínűsíthetően reálisak, betarthatóak – olvasható az ÁSZ dokumentumában, amely szerint a kiadási oldalon az Egészségbiztosítási Alap két kasszája és a Munkaerőpiaci Alap hordoz kockázatokat.
A számvevők úgy vélik, hogy a bevételi és a kiadási kockázatokra a több mint 200 milliárd forintos költségvetési tartalék megfelelő fedezetet biztosít.
Van pénz az uniós támogatásokra
A számvevőszék által a vélemény megírásakor ismert adatok szerint a 2007-es büdzsé tervezetében az uniós támogatások igénybevételéhez szükséges önerő biztosított.
Az ÁSZ elismeréssel ír az egészségügyi reform néhány kezdeti lépéséről is, amely szerintük „arra kényszeríti az egészségügyi szolgáltatókat, hogy belső tartalékaikat feltárják, gazdálkodásukat racionalizálják”.
Kritika éri viszont a kormányt azért, mert a költségvetés tervezete szerint nem tett semmit a személyzeti ügyek intézésének, a minisztériumi ingatlanvagyon kezelésének és a tárcák könyvelési tevékenységének egy-egy központba csoportosítása érdekében.
Az ÁSZ szerint bár a kormány nem juttat tervei szerint érdemben több pénzt az önkormányzatoknak jövőre, mint tette idén, azokat hatékonyabban és igazságosabban osztja el.
