Gazdaság

Szépek és okosak

Színesedik a bankkártya-piac: az érzelmekre, az értelemre és a praktikumra fókuszáló fejlesztéseket egyaránt találni.












Szépek és okosak 1


Szépek és okosak 2
Rajz: Dániel András
Szépek és okosak 3

Van már Önnek sötétben világító bankkártyája? Esetleg átlátszó? E kérdéseket manapság még nem a magyar, hanem tengerentúli, illetve brit bankok teszik fel ügyfeleiknek, s ha nem járnak sikerrel, még mindig megpróbálkozhatnak karkötő, vagy mondjuk cica formájú lapocskákkal. A világ legfejlettebb kártyapiacain ugyanis úgy fest, a kártyák tudásával már nem lehet piacot szerezni. Hajdú Gyula, a MasterCard kiemelt ügyfélkapcsolati igazgatója úgy fogalmaz: Amerikában és Nagy-Britanniában már olyan nehéz a sok mellé egy újabb kártyát belevarázsolni az ügyfelek pénztárcájába, hogy a legkülönfélébb innovációkkal kell előrukkolniuk a bankoknak.

Noha a magyar piac kártyapenetrációja még jócskán elmarad nemcsak a tengerentúli, de a nyugat-európai szinttől is, innovációs készségben nálunk sincs hiány. Itt még bőven van hely kártyának a tárcákban, a verseny azon folyik, hogy ki varázsolja bele hamarabb az első, vagy a második, esetleg a harmadik plasztiklapot. Ahány bank, annyi irány.

SAJÁT FOTÓVAL. A K&H Bank úgy döntött, érzelmi húrokat penget. „Ha meglátom a bankszámlakivonatomat, ritkán tódulnak fel bennem érzelmek. Ha viszont előveszem a bankkártyámat, s azon négy hónapos kisfiam tappancsa villan elő, határozottan jobb kedvem lesz” – mond példát Orosz András ügyvezető igazgató arra, miért látnak fantáziát rövidesen startoló új termékükben. Ez egy olyan bankkártya lesz, amelyre az ügyfél bármelyik kedves fotóját felteheti. A K&H anyabankja, a KBC már nyáron előrukkolt egy hasonló megoldással. Az interneten keresztül elkészíthető, elsősorban a fiatalabb generációk körében népszerű plasztikból a június végi indulás óta már 100 ezer darabot bocsátottak ki. Hogy a magyarországi bevezetés pontosan mekkora fejlesztést igényel, arról a bank nem hoz nyilvánosságra adatot, de – mint Orosz András fogalmaz -, „a jelentős technikai beruházás mögött részben a KBC áll”.









Szépek és okosak 4


Hazai kártyatrendek


1 A forgalomban lévő bankkártyák együttes száma az idei első félév végére, a legfrissebb jegybanki adatok szerint elérte a 8,2 millió darabot.


2 A hitelkártyák száma egy esztendő alatt 50 százalékkal nőtt; június végéig összesen 1,3 millió darab talált belőlük gazdára.


3 A kártyákkal 3,7 ezer automatából, illetve 10,2 ezer postahivatalban és bankfiókban elhelyezett POS-berendezésből lehet készpénzt felvenni.


4 A plasztiklapokkal 32,2 ezer kereskedői pénztárnál fizethe-tünk Magyaror-szágon.


5 A kártyahasz-nálaton belül a vásárlások aránya ma már 45 százalék (öt éve még csak 29 százalékon állt ez a mutató).

Szépek és okosak 4
Szépek és okosak 3

A K&H-t orrhosszal előzte meg a Raiffeisen Bank, amely áttetsző, saját fotót hordozó kártyáját már októberben forgalomba hozta. Ők azonban nem csupán a plasztik külsejének megújításában láttak fantáziát. Okos kártya elnevezésű termékük az egész világon újdonságnak számít, s ha beválik, akkor Katona József vezérigazgató-helyettes szerint a csoport régiós testvérbankjainál is bevezethetik. A „végtelenített” finanszírozási lehetőséget nyújtó konstrukció egy betéti és egy hitelkártya, továbbá egy folyószámla-hitel összekapcsolásából áll. Ha a hitelkártyára megállapított – az ügyfél jövedelmi helyzetétől függően 150-750 ezer forintos – keret kevésnek bizonyul, a tulajdonos automatikusan átáll a saját számlás költésre (megspórolva az igen magas hitelkártyakamatot). Ha viszont a folyószámláról hozzáférhető összeg sem elég, akkor az ahhoz kapcsolt, s a szerződésben megállapított összeg erejéig elérhető folyószámlahitel fogyasztása kezdődik meg.

Kérdéses persze, hogy a megszorító intézkedések miatt várhatóan rosszabb anyagi helyzetbe kerülő ügyfeleknek lesz-e kedvük az eddigieknél is jobban eladósodni, de kétségtelen, hogy ha a kártya használója megfontoltan él a termék adta lehetőségekkel, lecsökkentheti bankköltségeit. A Raiffeisen több ügyfélcsalogató ötletet is bevetett: a 3999 forintos éves kártyadíj egy sima mezei hitelkártya esetében is alacsonynak számít, s ebből az idén még kedvezményt is adnak. Emellett a piacon általános, 1 százalék alatti folyószámlakamat többszörösét is beígérik a számlán tartott összegre.

Nem banki, hanem kártyatársasági találmány, de úgy fest, több pénzintézet is lát fantáziát a Visa itthoni újdonságában, amellyel elsőként, jövő év elején, az OTP Bank rukkol elő, hangsúlyozottan kísérleti jelleggel. A „cashback” szolgáltatás keretében ugrásszerűen bővülhet a készpénzhez jutási lehetőségek száma, ez ugyanis POS termináloknál történő kártyás fizetés esetén tesz lehetővé kis összegű pénzfelvételt, elsősorban nagy kereskedelmi egységek, hipermarketek pénztárainál. A Nagy-Britanniában és a tengerentúlon húsz éve elérhető szolgáltatás Lengyelországba és Olaszországba a közelmúltban érkezett meg. Az Egyesült Államokban 20 dollár, a briteknél 34 eurónak megfelelő font vehető fel így; nálunk várhatóan 3-5 ezer forint lesz a maximum.

Hogy mi mindenre lehet még jó egy bankkártya, arra jó példa a Volksbank újdonsága is. Az Ételkártya a cégek által a dolgozóknak nyújtott adómentes étkezési támogatást „elektronizálja”. A munkatársaknak ezentúl nem kell a kis papír alapú füzetkéből – a sorban mögöttük állók számára igencsak idegesítően – tépkedniük a párszáz forintos szelvényeket. A kártya készpénzfelvételre nem alkalmas, de a boltokban, POS-terminálon lehet vele vásárolni. Előnye még, hogy pontos összeget lehet vele fizetni, s lényegesen lecsökkenti a cégek nyilvántartással kapcsolatos teendőit is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik