Gazdaság

Gyümölcskúra

Előremenekülne az Interfruct: határon túli növekedéssel akarja ellensúlyozni a belső piacon elszenvedett veszteségeit.

Nem használt a hazai idegenforgalomnak az ‘56-os forradalom ötvenedik évfordulójának zavargásokba torkollott október 23-i ünnepe: a budapesti éttermek és szállodák már panaszkodnak is a forgalom visszaesésére. A vendéglátó-ipari vállalkozások kiszolgálására is fókuszáló Interfruct cash & carry (c+c) láncnak pedig talán soha ilyen nagy szüksége nem volt a vevőkre. A múlt év végén a német Tengelmann-csoporttól magyar tulajdonoshoz, az SCD Invest Befektetési Zrt.-hez került nagykereskedelmi láncnak tavaly 8 százalékkal csökkent a bruttó árbevétele (lásd a grafikont), elveszítette zöldség-gyümölcs piaci nagy vevőjét, a Plus diszkontot, régi partnere, a Philip Morris is kikosarazta: a cég az időközben kiépített saját hálózatában végzi már a forgalmazást.


Gyümölcskúra 1

Fotó: Kalló Iván

SÖTÉT KILÁTÁSOK. A kereskedők zöme jövőre – a várhatóan minimum 4 százalékkal apadó reálbérek miatt – még kisebb forgalomra számít. Nem csak a boltokban lesz kevesebb a vevő: először a vendéglőbe járáson spórolnak az emberek. Az idei első félévben a c+c üzletek részesedése már csak 3 százalékot tett ki (két éve még 4 százalék volt), és a fő vevőiknek számító független kisboltok piaci súlya is folyamatosan olvad (most 15 százalékos). Sötétek a kilátások is. Kozák Ákos, a Gfk Hungária Piackutató Intézet vezetője az élelmiszer napi cikk kereskedelmen belül a c+c kategória stagnálását várja. E szegmens az infláció alatt fog növekedni, így reálértéken egyre kisebb lesz a súlya.

A romló mutatók közepette tavasszal az Interfructnak sikerült egy komolyabb üzletet tető alá hoznia: szerződést kötött a főként háztartás-vegyipari profilú, de más cikkeket is kínáló európai diszkontlánccal, a magyar piacra frissen belépő Schleckerrel, amely a nagykereskedéstől rendelte meg a Masterfoods nyalánkságokat és az állateledelt. A májustól bevezetett hétvégi nyitva tartással éppen az árérzékeny, nagybevásárló magánvevőket is csábító Interfruct így szegről-végről a konkurensének szállít.

Lánc-mutatók

• 22 áruház
• 8,5 ezer árucikk-elem
• 1088 alkalmazott
• 48 teherszállító jármű
• 10 ezer négyzetméternyi központi raktár
• 55,5 ezer négyzetméternyi eladótér

Bránát István cégvezető a piaci nehézségek ellenére optimista. Szerinte a kevésbé tehetősek eddig sem jártak vendéglőbe, és a lassan visszaszoruló c+c kategória rovására a „horeca” szegmensben (hotel-restaurant cathegorie) igyekszik pótolni a kieső vevőket. Már előrehaladott tárgyalásokat folytatnak egy meghatározó szállodalánccal. További lehetőségeket ígérnek a benzinkutas shopok. Az Interfruct a Mol után más hálózatok boltjainak ellátására is szeretne szerződni, s ebben talán segíthet, hogy Bránát István korábban a Shell Interagnál is dolgozott vezetőként.

ÚJ TAGOK. A leszállóágba került c+c kategória miatt esetleg kieső forgalom pótlását azonban elsősorban a hálózat növekedésétől remélik a láncnál. A 22 nagykereskedésből álló hálózat következő tagját jövőre, Győrben nyitja meg az Interfuct, és még ugyancsak 2007-ben Észak-Budapesten, 2008-ban pedig Kaposváron adnak át egy-egy üzletet. A tervek szerint öt éven belül akár 30 tagúra növekszik a lánc, de ebbe már az esetleges romániai, szerbiai, bulgáriai áruházak is beleszámíthatnak. Erről még feltételes módban beszélnek, mert a külföldi terjeszkedésről hosszú viták után sincs egyelőre döntés.


Gyümölcskúra 2

A hezitálás összefügghet azzal, hogy a láncok a bővítést általában a beszállítókkal finanszíroztatják meg – a „hálózatépítési”, illetve „boltnyitási” hozzájáruláson keresztül (Figyelő, 2006/40. szám). A nemzetközi porondra vágyó Inter­fructnak pedig külföldön nincsenek még meg a partnerei, bár a fejlesztési elképzelésekben a kooperációs bővülés eshetősége is szerepel. A magyar magánbefektetők kezébe került nagykereskedelmi lánc külföldi terjeszkedése tehát komoly, sok milliárd forintos áldozatot követelhet a tulajdonosoktól is, mert ha lesz határon túli projekt, az eleve több áruházzal indul, miközben a stagnáló, csökkenő hazai piacon még a rugalmas Interfructnak is nehéz lesz ellensúlyoznia a kieséseket. Korábban ugyan felröppent, hogy tőkeerős befektető – méghozzá Csányi Sándor, a magánemberként monumentális élelmiszer-ipari portfólióval rendelkező OTP-vezető – is tulajdont szerzett a láncban, de ezt Bránát István és az érintett is cáfolta. Csányi ugyan a Figyelőnek megerősítette, hogy szeretne saját kereskedelmi láncot, sőt kizárólag akvizíción gondolkozik, de a tárgyalások a jelenlegi piaci helyzetben szerinte reménytelenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik