Gazdaság

Többet költünk alkalmanként a boltokban

A szupermarketek piacrésze stabilizálódik, a kisboltok együttes piaci súlya csökkent, míg a hipermarketek és cash&carry üzletek piacrésze stagnál – áll a GfK Hungária Piackutató Intézet elemzésében.

A hazai kiskereskedelem 2006. első félévi helyzetét elemző, kétezer háztartás megkérdezésével készített tanulmány szerint a vásárláskor, egy alkalommal elköltött összeg nőtt, egyre többen járnak autóval bevásárolni, és a kártyás fizetések továbbra is a hipermarketekre a legjellemzőbbek, ahol az összforgalom mintegy 30 százalékát adják.

Az adatok tanúsága szerint 2006 első félévében mintegy 64 milliárd forinttal több bevételt realizált a hazai kiskereskedelem, mint egy évvel korábban. E tény mögött az enyhén csökkenő vásárlási gyakoriság mellett a növekvő átlagos vásárlásonkénti költés áll. Míg 2005 első félévében egy vásárló átlagosan 1588 forintot fizetett alkalmanként, addig 2006 első hat hónapjában ez az úgynevezett kosárérték 1647 forintra növekedett. Ez a mutató a legalacsonyabb értéket a független kisboltokban, a legnagyobb értéket pedig a cash&carry üzletekben éri el.

A modern kereskedelmi csatornák – hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry üzletek – FMCG piaci súlya az előző év azonos időszakához képest mintegy 1,6 százalékponttal (57,7 százalékról 59,3 százalékra) emelkedett. A hipermarketek piacrésze nem nőtt tovább, stabilan 23,9 százalék körül alakul. A láncba szerveződött kisboltok piacrésze már eléri a közel 15 százalékot (14,9 százalék), ugyanakkor a független kisboltok piaci súlya 14,7 százalékra csökkent.

A bevásárlások zöme a változatlanul a pénteki és szombati napokra koncentrálódik: az összbeszerzések mintegy 40 százaléka e két napra esik. Számottevő vasárnapi bevásárlás továbbra is csak a hipermarketekben és a cash&carry üzletekben mérhető. „A napi fogyasztásicikk-vásárlási alkalmak mintegy 67 százaléka továbbra is a délelőtti 9–12 óra közötti időszakra tehető” – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking menedzsere.

Bár a gyalogos vásárlások még mindig túlsúlyban vannak – az összes vásárlás mintegy 67 százalékát így intézik a vásárlók –, ez csupán az értékbeli összforgalom 47 százalékát teszi ki. Az autós bevásárlások szerepe a korábbi tendenciáknak megfelelően újra növekedett – a 2006 január–júniusi időszakban az összes napi beszerzés értékének kétötöde (41 százalék) ilyen beszerzésekből származott.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik