Mélyen a zsebébe kellett nyúlna annak a berlini vendéglősnek, aki egy ingyen snapszot ígért minden német gól után a vendégeinek. A 3:1-gyel zárult szombat esti német-portugál bronzmeccsen így három körre kellett megvendégelnie a nála szurkolókat. A németországi vendéglátóipar ennek ellenére vastagon profitált a futball-világbajnokságból: a vb alatt a tévével ellátott kocsmák, éttermek csurig teltek a közös szurkolás izgalmát kereső meccsnézőkkel. Kedvezően hatott a torna a közlekedési vállalatokra, az elektronikai cikkek forgalmára, az utazási, szálloda- és ajándéktárgy-bizniszre is. Amúgy a kabalaállatka, a Goleo névre hallgató plüssoroszlán „csak” egymillió példányban kelt el, a vb igazi slágere a zászló volt: összesen 5 millió német lobogó találta meg a helyét az erkélyeken, autókon és a rajongók vállán. Mindez 20-25 millió euró többletbevételt hozott a kiskereskedelemnek. A hangulathoz, a profithoz és az egyéb mintázatú zászlók forgalmához 2 millió külföldi vendég is hozzájárult.
A szervezők a vártnál magasabb, 220 millió eurós bevételt zsebeltek be a csurig telt stadionokkal, jegyet a sorsoláson szerezni már hónapokkal ezelőtt is szinte esélytelen volt. Jól jártak a szponzorok is. Habár a döntőn a francia csapat alulmaradt az olaszokkal szemben, az öltözéküket szállító Adidas, illetve Puma cégek egyaránt 40 százalékos forgalomemelkedést könyvelhetett el a futballhoz kapcsolódó termékkörben az első félévben. A Puma nem is vesztegeti az időt, már a 2008-as osztrák-svájci rendezésű Európa-bajnokságra koncentrál.
 |
Olasz és brit pluszok
Fél százalékponttal emelheti meg az olasz GDP-t a világbajnoki győzelem – prognosztizálja most az olasz államkincstár, amely 2006-ra eddig 1,5 százalékos növekedést várt. A bajnoki cím javítja az ország megítélését és a gazdasági bizalmat. Az angoloknak viszont a viszonylag korai kiesés nemcsak érzelmi megrázkódtatást, de anyagi kiesést is okozott. A brit gazdaság becslések szerint 200 millió font többletfogyasztástól esett el a Portugáliától elszenvedett vereség miatt, ám a vb hatása így is több mint egymilliárd fonttal dobta meg a brit kiskereskedelmi forgalmat. |
|
 |
 |
|
Akár veszít, akár nyer kedvenc csapatunk, a történteket meg kell tárgyalni szeretteinkkel. A Deutsche Telekom (DT) 350 millió euró többletbevételt köszönhet a felfokozott közlési kedvnek, üzleti ügyfelekkel foglalkozó leányvállalata, a T-Systems pedig a vb telekommunikációs hálózatának kiépítéséből profitált. A DT egyébként az egyik főszponzor, így több tízmillió eurót csengetett ki a jogokért és a vb-hez kapcsolódó reklámozásért. A Continental német autógumi-gyártó is lemérhette a szponzorálásból fakadó előnyöket. Habár a vb hatására nem feltétlenül szökik fel a nyári gumik forgalma, a szereplésnek hála Dél-Európában a cég ismertsége a duplájára növekedett. Megtalálta a számítását az ellátást nyújtó McDonald´s étteremlánc is, mert 2014-ig meghosszabbította szponzori szerződését.
Az évek óta gyengélkedő német gazdaságra kedvezően hatott a vb: a GDP idei növekedése a várakozások szerint 1,8 százalék lehet (ez régen nem látott tempó), 0,3 százalékponttal magasabb, mint amekkora a most lezárult rendezvény nélkül lenne. A kormány becslései szerint a fociláz 50 ezer új munkahelyet teremtett, s ezek fele jövőre is megmaradhat. A szakértők ugyan figyelmeztetnek rá, hogy a sportesemény növekedésre gyakorolt ösztönző hatása csak átmeneti, ám Michael Glos gazdasági miniszter szerint Németország imázsának javulását ki kell használni. A kormány ezért kampányba kezd, hogy a megszerzett figyelmet és hírnevet például külföldi befektetők becsalogatásával kamatoztassa. Okkal: Németországban évek óta inkább csak kivándorló cégekről esik szó, s tavaly csak tizedannyi közvetlen tőkebefektetés (FDI) érkezett, mint a szomszédos Franciaországba. Egy kis befektetés-ösztönzés tehát úgy kell a német gazdaságnak, mint egy falat kenyér. Vagy áthevült stadionban egy korsó sör.