Gazdaság

Interjú Tom McKeeverrel

A Telekom 2006 konferencia külföldi vendégével készítettünk interjút. A nemzetközileg elismert szakember a mobilpiacok általános folyamatairól, lehetőségeiről beszélt.

Melyek a főbb tendenciák és technológiai irányok, amelyek leginkább formálják a mobilpiacokat napjainkban?

A mobilpiacok a változás korát élik technológiai és marketing szempontból egyaránt. Számos fejlesztés és kihívás foglalkoztatja ezt a szektort, amelyek nem csupán lehetőségeket, de veszélyeket is magukban rejtenek a mobilszolgáltatók számára. Az UMTS, a HSDPA, az IMS vagy a kötött mobilkonvergenciális megoldások, mint az UMA, a MIMO, a WiMAX/WiFi és más vezeték nélküli szélessávú sztenderdek, ahogy a számtalan újítás az alkalmazási platformoknál mind-mind egy sor új termék és szolgáltatás kifejlesztéséhez nyitnak utat. Marketing szempontból a legfejlettebb piacok mostanra már csaknem teljes penetrációt mutatnak, a virtuális mobilszolgáltatók (MVNO-k) számos piacot képesek elérni, valamint a tartalom- és alkalmazásszolgáltatók már az adatforgalomból származó bevételekért versengenek. Mindezek azt követelik meg, hogy a mobilszolgáltatók messze jobb marketingeszközöket fejlesszenek. Tehát az a kor, amelyben tervezés vagy fejlesztés vezette társaságok „beépítjük, és érdeklődni fognak iránta” attitűddel működnek, leáldozóban van.

Egyértelműen előrevetíthető, hogy a magyar piac mindezen folyamatokra ugyanazon a módon reagál majd, mint ahogyan ezt más, fejlettebb piacok esetében korábban tapasztalhattuk? Vagy a közép-európai, illetve keleti piacokról érdemes mást is tudni?

A magyar piac, ahogy korábban a nyugat-európai, ugyanezekkel a folyamatokkal találja szemben magát. A technológiai megoldások szinte egy időben elérhetők itt is, mint bárhol máshol. A verseny pedig Magyarország sajátosságait is figyelembe véve egyre fokozódni fog, illetve mind jobban megkívánja a mobilcégektől, hogy hozzáértéssel honosítsanak meg új technológiákat, illetve találják meg az utat a fogyasztókhoz. A magyar piac talán egy másik idősíkon mozog, de a technológiai vagy marketing kihívások, amelyekkel a szolgáltatóknak szembesülniük kell, szinte megegyeznek más piacokéival, vagy ha még nem, hamarosan így lesz.

Feltűnőben van-e néhány új ötlet arra vonatkozóan, hogy miként lehetne hasznosítani a korábban kiépített vezetékes infrastruktúrát a vezeték nélküli megoldások fejlesztése mellett?

Számos lehetőség kínálkozik mind a mobil-, mind pedig a vezetékes szolgáltatók számára, hogy úgy fejlesszék hálózatukat, hogy a felhasználókat elérve előnyhöz jussanak. A vezetékes piacon a WiFi-n vagy WiMAX-on keresztül alkalmazható működtetési rendszerek, vagy más vezeték nélküli technológiák bevonása valós lehetőséget kínál arra, hogy megállítsa, vagy akár vissza is fordítsa a piac zsugorodását, amely annak eredménye volt, hogy mobiltechnológiákkal igyekeztek helyettesíteni a vezetékes rendszereken nyújtott szolgáltatásokat. A mobilszolgáltatók számára a vezetékes vonali szélessávú megoldások kiváltása jelenthet előnyt otthoni és irodai alkalmazásban egyaránt, így jelentős költségcsökkentést érhetnek el amellett, hogy minőségibb és gazdagabb termék- illetve szolgáltatáspalettával jelenhetnek meg a piacon.

Melyek azok a területek a telekom és az IT szektor üzleti döntéshozói számára, amelyekre a jövőben különös figyelmet kell fordítaniuk?

A telekom szektorban egyértelmű, hogy a szolgáltatóknak nagy hangsúlyt kell fektetniük arra, hogy ne csak a vásárlók által igényelt termékek és szolgáltatások vonatkozásában lássák át a piacot, hanem azon túlmenően is. A jövőben azok a cégek győzhetnek meg több vásárlót, amelyek a legmagasabb szinten kielégítik az igényeket, amely jelentheti a jó ügyfélszolgálatot, a folyamatos és részletes számlázást, továbbfejlesztett termékeket, kiváló minőséget és brand image-et, amelyet értékkel töltenek meg. A technológia csak egy eszköz arra, hogy kielégítsék a felhasználók igényeit, hiszen a vásárlók nem fejlesztéseket vásárolnak, hanem az életminőségüket javító megoldásokat.

Elmondható-e most, hogy a 3G vagy a vezeték nélküli technológiák speciális célterületeket találnak maguknak, amely irányokba fejlődni fognak? Így vége szakadhat nagy harcuknak?

A piac szegmentációja folyik és folytatódni fog, hiszen ez egészséges a telekom szektor résztvevői számára ahhoz, hogy jobban megértsék a vásárlói szükségleteket, és azokat a technológiákat alkalmazzák, amelyekkel mindezeket kielégíthetik. Ez az üzleti és a lakossági szegmensen belüli kisebb célcsoportok elérésében teljesedhet be. Ha a mobil- és vezetékes szereplők nem tökéletesítik üzleti megközelítésüket részleteiben kidolgozottabb és szegmensspecifikusabb irányba, lassan elvesztik ügyfeleiket, és átadják őket olyan cégeknek, amelyek speciális szegmenseket céloznak. Elmúltak azok az idők, amikor a piacra úgy lehetett tekinteni, mint „üzleti” és „lakossági”, vagy „előfizetős” és „kártyás” ügyfelek halmazaira.

Milyen mobilkészüléket képzel el egy átlagos előfizető kezében 3, 5 vagy akár 10 év elteltével?

A mobiltelefonok egyre multifunkcionálisabbakká és több hálózatúvá válnak. Ahogy a két- vagy háromsávos készülékek megjelenésekor láthattuk, hogyan léphetnek ki a felhasználók saját szolgáltatójuk lefedettségi területéről, a WiFi, a WiMAX, a HSDPA, az UWB vagy más kommunikációs sztenderdek mobilkészülékekbe integrálásával tanúi lehetünk annak is, hogy mindezek nagyobb felxibilitást és funkciókat adnak a felhasználók kezébe. Az elkövetkezendő időszakban látni fogjuk, hogy a mobiltelefonok egyre kifinomultabbak lesznek az adattovábbítás területén, így a mobil TV, a streaming a webböngészés vagy a játékok esetében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik