Minden, amit a budapesti taxisokról hallani, igaz – figyelmeztette potenciális utazótársait egy internetes fórumon egy brit turista. A napokban a magyar fővárosban járt Graham nem egy taxizással foglalkozó tematikus weboldalon, hanem egy olyan fórumon panaszkodott, ahol a repülőtéri tapasztalataikat osztják meg egymással a tagok. A városközpont és Ferihegy közötti közlekedési kapcsolat sok utas szemében elsősorban a reptérhez köthető szolgáltatásokat minősíti, akkor is, ha – például ez esetben a taxiknál – a légikikötő üzemeltetője egyetlen fuvarozó társasággal sem áll üzleti kapcsolatban. Nem csoda, hogy a Budapest Airport (BA) Rt. privatizáció utáni új vezetése nekigyürkőzik az évek óta joggal kritizált reptéri taxishelyzet rendezésének.
Reptéri taxi. Farkastörvények helyett pályáztatás.
SZABÁLYOK NÉLKÜL. Ferihegyen régóta farkastörvények uralkodnak, nincs semmiféle szabályozás arra vonatkozóan, hogy mely cégek autói és milyen feltételekkel használhatják a drosztokat. Az induló utasokat hozó taxik közül természetesen bármelyik megállhat a bejáratnál, az érkezőkre vadászók között – eltekintve a telefonos rendeléseket – viszont gyakorlatilag monopolhelyzetet vívott ki magának a Tourist Taxi nevű társaság. „A Ferihegyen megforduló utasok kétharmada külföldi, és jelenleg minden negyedik érkező utas választja a taxis közlekedést” – mondja Szollár Domokos, a BA Rt. szóvivője. Feltételezve, hogy a külföldiek körében a taxihasználat aránya meghaladja az összesített forgalomra vonatkozó – egyébként nemzetközi összehasonlításban meglehetősen alacsony – értéket, 2005-ben 600-700 ezer olyan utas lehetett, aki nem telefonon rendelt taxiba, hanem automatikusan a terminál előtt álló kocsik egyikébe szállt be. A Tourist Taxi átlagos áraiból kiindulva a piacnak ez a szegmense tehát legalább évi 3 milliárd forintosra rúg, a fejlődés pedig a reptér utasforgalmának emelkedése alapján dinamikus.
A BA most úgy szeretne rendet teremteni, hogy ennek a szegmensnek a kiszolgálására pályázaton választ ki egyetlen taxiscéget. A kiírás napokon belül megjelenik, és várhatóan komoly minőségi követelmények elé állítja majd a potenciális pályázókat. „Elvárásaink között szerepel majd például, hogy az ajánlatot adók közel 200 autóval rendelkezzenek, a flotta életkora, minősége, és a sofőrök megjelenése, illetve nyelvtudása megfelelő legyen” – mondja Szollár Domokos. A BA biztonsági vizsgálatnak is alávetné a kocsikat és azok sofőrjeit, elsősorban a kétes eredetű autók és a „rovott múltú” vezetők kizárása érdekében.
AKADÁLY. Bár a BA Rt. minden érdekelt hivatallal előre egyeztetett, lapzártánkkor még volt egy fontos megoldatlan probléma. Ez abból adódik, hogy Budapest közigazgatási területén belül kizárólag a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető (FTÜ) Kht. tarthat fenn drosztokat. A ferihegyi 1-es terminál fekvése egyértelmű, de az egyébként Vecséshez tartozó 2-es épület előtti rész felett is a főváros rendelkezik.
„A rendelet lehetőséget ad arra, hogy az üzemeltetést átengedjük másoknak, de csak azzal a feltétellel, hogy az átvevő minden vonatkozó előírást betart” – mondja Héray László ügyvezető. Ám a rendelet szerint a fővárosi drosztokra minden érvényes engedéllyel rendelkező taxit be kell engedni, a BA Rt. pályázata pedig pont ezt szeretné kizárni, a nyertes társaság helyzetbe hozásával. Így a rendelet módosítására lesz szükség, a kérdésben a legfelső szakmai fórum a fővárosi önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottsága. „Tárgyaltam a BA vezérigazgatójával, és a pályázati koncepciót átadtam a főjegyzőnek véleményezésre” – tudtuk meg Rusznák Imre elnöktől.
A taxisügy rendezésétől az is várható, hogy megszűnik a felújított Ferihegy 1-es fogadóépület előtti káosz. Jelenleg ugyanis csak négy droszt van a terminálnál, holott az utasforgalom alapján egyszerre 40-50 autónak kell rendelkezésre állnia. A taxik így a tilosban parkolnak, és csak a társaság kijáratnál álló emberének jelzésére mennek a droszthoz.
Az épület átépítésekor az FTÜ és a taxiskamara előre jelezte az akkor még állami tulajdonban lévő BA Rt.-nek, hogy megfelelő számú drosztot építsen ki, a reptér üzemeltetője szerint azonban nincs elegendő hely a terminál előtt. Várható azonban, hogy a közeljövőben a bejárattól kissé távolabb külön parkolót építenek a várakozó taxiknak.
Vasúti alternatíva
Sokak számára az lenne alternatíva a taxival szemben, ha Ferihegyről vasúttal juthatnának be a városközpontba. Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese januárban jelentette be, hogy megvizsgálják egy átmeneti jellegű vasúti összeköttetés lehetőségét, a pálya ugyanis adott a Nyugati pályaudvarhoz. Igaz, a később megvalósítandó gyorsvasúttal szemben az utasoknak egyelőre az 1-es és a 2-es terminál közötti területen valahol buszra kellene szállniuk, azzal érhetnék el a reptéri épületeket. Heinczinger István akkor azt mondta, ha ésszerű költséggel megvalósítható ez a megoldás, akkor az idei idegenforgalmi szezonban már használhatják a reptéri vonatokat az utazók. A döntést tavaszra ígérték, ám mostani megkeresésünkre a MÁV-nál nem nyilatkoztak az ügyben. Ugyanakkor folyik a végleges reptéri gyorsvasút előkészítése, a munkálatok a tervek szerint az idén ősszel kezdődhetnek el.