Gazdaság

Drosztozkodás

Fővárosi rendeletmódosítást is el kell érnie a Budapest Airport Rt.-nek, ha rendezni akarja a reptéri taxishelyzetet.

Minden, amit a budapesti taxisokról hallani, igaz – figyelmeztette potenciális utazótársait egy internetes fórumon egy brit turista. A napokban a magyar fővárosban járt Graham nem egy taxizással foglalkozó tematikus web­oldalon, hanem egy olyan fórumon panaszkodott, ahol a repülőtéri tapasztalataikat osztják meg egymással a tagok. A városközpont és Ferihegy közötti közlekedési kapcsolat sok utas szemében elsősorban a reptérhez köthető szolgáltatásokat minősíti, akkor is, ha – például ez esetben a taxiknál – a légikikötő üzemeltetője egyetlen fuvarozó társasággal sem áll üzleti kapcsolatban. Nem csoda, hogy a Budapest Airport (BA) Rt. privatizáció utáni új vezetése nekigyürkőzik az évek óta joggal kritizált reptéri taxishelyzet rendezésének.


Drosztozkodás 1

Reptéri taxi. Farkastörvények helyett pályáztatás.


SZABÁLYOK NÉLKÜL. Ferihegyen régóta farkastörvények uralkodnak, nincs semmiféle szabályozás arra vonatkozóan, hogy mely cégek autói és milyen feltételekkel használhatják a drosztokat. Az induló utasokat hozó taxik közül természetesen bármelyik megállhat a bejáratnál, az érkezőkre vadászók között – eltekintve a telefonos rendeléseket – viszont gyakorlatilag monopolhelyzetet vívott ki magának a Tourist Taxi nevű társaság. „A Ferihegyen megforduló utasok kétharmada külföldi, és jelenleg minden negyedik érkező utas választja a taxis közlekedést” – mondja Szollár Domokos, a BA Rt. szóvivője. Feltételezve, hogy a külföldiek körében a taxihasználat aránya meghaladja az összesített forgalomra vonatkozó – egyébként nemzetközi összehasonlításban meglehetősen alacsony – értéket, 2005-ben 600-700 ezer olyan utas lehetett, aki nem telefonon rendelt taxiba, hanem automatikusan a terminál előtt álló kocsik egyikébe szállt be. A Tourist Taxi átlagos áraiból kiindulva a piacnak ez a szegmense tehát legalább évi 3 milliárd forintosra rúg, a fejlődés pedig a reptér utasforgalmának emelkedése alapján dinamikus.

A BA most úgy szeretne rendet teremteni, hogy ennek a szegmensnek a kiszolgálására pályázaton választ ki egyetlen taxiscéget. A kiírás napokon belül megjelenik, és várhatóan komoly minőségi követelmények elé állítja majd a potenciális pályázókat. „Elvárásaink között szerepel majd például, hogy az ajánlatot adók közel 200 autóval rendelkezzenek, a flotta életkora, minősége, és a sofőrök megjelenése, illetve nyelvtudása megfelelő legyen” – mondja Szollár Domokos. A BA biztonsági vizsgálatnak is alávetné a kocsikat és azok sofőrjeit, elsősorban a kétes eredetű autók és a „rovott múltú” vezetők kizárása érdekében.


AKADÁLY. Bár a BA Rt. minden érdekelt hivatallal előre egyeztetett, lapzártánkkor még volt egy fontos megoldatlan probléma. Ez abból adódik, hogy Budapest közigazgatási területén belül kizárólag a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető (FTÜ) Kht. tarthat fenn drosztokat. A ferihegyi 1-es terminál fekvése egyértelmű, de az egyébként Vecséshez tartozó 2-es épület előtti rész felett is a főváros rendelkezik.


„A rendelet lehetőséget ad arra, hogy az üzemeltetést átengedjük másoknak, de csak azzal a feltétellel, hogy az átvevő minden vonatkozó előírást betart” – mondja Héray László ügyvezető. Ám a rendelet szerint a fővárosi drosztokra minden érvényes engedéllyel rendelkező taxit be kell engedni, a BA Rt. pályázata pedig pont ezt szeretné kizárni, a nyertes társaság helyzetbe hozásával. Így a rendelet módosítására lesz szükség, a kérdésben a legfelső szakmai fórum a fővárosi önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottsága. „Tárgyaltam a BA vezérigazgatójával, és a pályázati koncepciót átadtam a főjegyzőnek véleményezésre” – tudtuk meg Rusznák Imre elnöktől.

A taxisügy rendezésétől az is várható, hogy megszűnik a felújított Ferihegy 1-es fogadóépület előtti káosz. Jelenleg ugyanis csak négy droszt van a terminálnál, holott az utasforgalom alapján egyszerre 40-50 autónak kell rendelkezésre állnia. A taxik így a tilosban parkolnak, és csak a társaság kijáratnál álló emberének jelzésére mennek a droszthoz.


Az épület átépítésekor az FTÜ és a taxiskamara előre jelezte az akkor még állami tulajdonban lévő BA Rt.-nek, hogy megfelelő számú drosztot építsen ki, a reptér üzemeltetője szerint azonban nincs elegendő hely a terminál előtt. Várható azonban, hogy a közeljövőben a bejárattól kissé távolabb külön parkolót építenek a várakozó taxiknak.


Vasúti alternatíva

Sokak számára az lenne alternatíva a taxival szemben, ha Ferihegyről vasúttal juthatnának be a városközpontba. Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese januárban jelentette be, hogy megvizsgálják egy átmeneti jellegű vasúti összeköttetés lehetőségét, a pálya ugyanis adott a Nyugati pályaudvarhoz. Igaz, a később megvalósítandó gyorsvasúttal szemben az utasoknak egyelőre az 1-es és a 2-es terminál közötti területen valahol buszra kellene szállniuk, azzal érhetnék el a reptéri épületeket. Heinczinger István akkor azt mondta, ha ésszerű költséggel megvalósítható ez a megoldás, akkor az idei idegenforgalmi szezonban már használhatják a reptéri vonatokat az utazók. A döntést tavaszra ígérték, ám mostani megkeresésünkre a MÁV-nál nem nyilatkoztak az ügyben. Ugyanakkor folyik a végleges reptéri gyorsvasút előkészítése, a munkálatok a tervek szerint az idén ősszel kezdődhetnek el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik