Ha valakinek az agyából kipattan az ötlet, hogy létrehozza az Asztal Sarkának Kultuszát Vallók Egyházát, és talál hozzá száz embert, aki aláírását adja mindehhez, akkor az egyház bírósági bejegyzésének már semmi akadálya nincs – magyarázza az egyházalapítási „lázat” egy neve mellőzését kérő bíró. Ráadásul, teszi hozzá, a bírósági bejegyzés pillanatában szertefoszlik a szervezet demokratikus jellege, s az egyháztagoknak többé nincs beleszólásuk, de gyakorta rálátásuk sem, hogy az egyházvezető (például sámán, dumuzzi, vagy éppen főbanya), illetve a legfőbb testület milyen gazdálkodást folytat, és miképpen sáfárkodik az egyház pénzével – hacsak nem alakítanak ki erre vonatkozó hatékony belső szabályozást. A bírósági bejegyzéshez adószám jár, s amennyiben a szervezet igényt tart a személyi jövedelemadó felajánlható 1 százalékára, úgynevezett technikai kódszámot kér – amit meg is kap -, és máris indulhat a felajánlásokért folyó versenyben, élvezheti az egyházaknak járó kedvezményeket.
A rendszerváltás utáni egyik legfontosabb demokratikus vívmányként az alkotmány rögzítette a lelkiismereti és vallásszabadság alapjogát. A sokak által „túl liberálisnak” tartott, a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. IV. számú törvény egy egyház bejegyzésének feltételéül csupán azt írja elő, hogy száz fő aláírásával jelezze alapítási szándékát, válassza meg vezető testületét, nyújtsa be működési szabályzatát, és tegyen ígéretet arra, hogy vallási tevékenysége során nem fog az ország alkotmányába ütköző cselekedetet elkövetni.
Török Péter vallásszociológus, a Szegedi Tudományegyetem vallástudományi tanszékének adjunktusa több tanulmányában arra figyelmeztet: a törvény nem zárja ki, hogy ugyanaz a száz ember (vagy a társulat egy része), ne hozzon létre egy második vagy harmadik egyházat, akár már másnap. A bejegyzéshez az illetékes bíróság nem kérheti a hitvallást, a hitrendszert, és senki nem ellenőrzi, hogy az alapítók valóban hiszik-e az egyházuk tanait, vagy egyáltalán hisznek-e bármiben – ez is a lelkiismereti szabadság része.
A Legfelsőbb Bíróság aktuális nyilvántartása szerint ma Magyarországon 345 szervezet van egyházi jogi személyként bejegyezve. A törvény számukra lehetővé teszi, hogy gazdasági-vállalkozási tevékenységet folytassanak, többféle kedvezmény és költségvetési támogatás illeti meg őket, amit az állammal kötött megállapodások rögzítenek. De vajon megéri-e manapság, kihasználva a demokratikus alapjogok gyakorlását maximálisan biztosító törvény védelmét, pusztán gazdasági megfontolásból egyházat alapítani?
KIVÁLTSÁGOK.
Wildmann János, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) egyházügyi tanácsadója szerint az ország uniós csatlakozásakor megszűnt a legvonzóbb kedvezmény, amely korábban akár egyházalapításra is ösztönözhette a nyerészkedő hajlamúakat: 2004. május elsejétől az egyházak már nem igényelhetik vissza az áfát. Szerinte ez is hozzájárult ahhoz, hogy több bejegyzett „kisegyház” valójában már nem is működik. Természetesen az szja-ból való 1 százalékos felajánlás még mindig elég jó „üzlet” lehet, hiszen az állam a felajánlott összeget számszerűen jóval nagyobb tétellel egészíti ki. Nem is beszélve azokról az apróbb kedvezményekről, amelyeket Gusztos Péter SZDSZ-képviselő a napokban kampánylendülettel „feudális kiváltságoknak” nevezett: az egyháznak nem kell fizetnie gépjárműadót, és az építmények után fizetendő adó alól is mentesülnek. Ezen kiváltságok egyébként – mint ahogy azt Veress András püspök kifejtette – az egyházakhoz hasonlóan megilletik a közszolgáltató, a költségvetési és a társadalmi intézményeket, vagy éppen a pártokat is. Igaz, még ez utóbbiak nincsenek elválasztva az államtól, addig az egyházak igen.
|
VÁLLALKOZÁSOK. Ezenkívül az állam az egyháznak a jogszabályokban meghatározott tevékenységek ellátásához költségvetési támogatást nyújt, továbbá minden egyház létrehozhat és működtethet gazdasági vállalkozást – s ezekre a többi gazdálkodó szervezettől némiképp eltérő szabályok vonatkoznak. Az egyházaknak a vállalkozási tevékenységük után csak akkor kell adót fizetniük, ha abból származó pénzük meghaladja az összes bevétel 10 százalékát, illetve a 20 millió forintot. Az adóalap megállapításakor pedig az adózás előtti eredményből mindazon kiadást levonhatják, amelyet kulturális, nevelési, oktatási, szociális, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, sport, tudományos és műemlékvédelmi tevékenységre (tehát szinte bármire) fordítanak, vagy hitéleti célú ingatlanfenntartás bevételt meghaladó költségének fedezetére költenek. Az adókötelezettség teljesítését – más adózókhoz hasonló módon és gyakorisággal – az egyházi fenntartású cégeknél is ellenőrzi az APEH; különleges esetekben hatósági megkeresésre, közérdekű bejelentésre is indítanak ellenőrzést. „Nincs külön nyilvántartásunk az egyházakhoz kötődő gazdasági társaságoknál tett ellenőrzések megállapításairól, szankcióiról. Hasonlóképpen, az egyházak, illetve vállalkozásaik által fizetett adó volumenéről sincs elkülönített kimutatásunk” – tudatta lapunkkal az adóhatóság illetékese. A Figyelő úgy tudja, a cégbíróság sem tartja nyilván, mely cégeket működtetnek egyházak.
Az egyházaknak juttatott költségvetési összegek felhasználását elvileg szintén ellenőrizheti az állam. Ám az ellenőrzést csak az egyes intézmények – iskolák, szociális intézmények – kapcsán gyakorolja az Állami Számvevőszék. Az egyéb állami támogatások, így az szja 1 százalékának és a kiegészítésének felhasználását eddig soha nem vizsgálta a szervezet egyetlen egyház esetében sem.
Mit tud tehát az állam az egyházak pénzügyeiről? A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) vezetése 1996-97-ben megállapodott a négy nagy (a katolikus, a református, az evangélikus és az izraelita) egyház vezetőivel, hogy gazdálkodással kapcsolatos adataikat rendelkezésre bocsátják.
Azóta évente kitöltenek egy egyszerűsített kérdőívet, amelyen feltüntetik az összes bevételt (itt kizárólag a normatív és nem normatív állami, valamint önkormányzati támogatás szerepel), az összes kiadást, amely tartalmazza a foglalkoztatottak számát és a fizetésükre fordított összeget, a hitéletre és a közszolgáltatásra, valamint beruházásra költött pénzt, egy-egy számmal. További kérdéseket még akkor sem kapnak, ha a bevétel jelentősen meghaladja a kiadási tételeket. Ilyen adatot szolgáltat minden évben a négy nagy (amelyek együtt az állami támogatások több mint 90 százalékát kapják), továbbá még 15 egyház, amelynek a KSH szerint jelentősebb bevételei vannak. (Két ilyen egyház gazdálkodási modelljéről, illetve a szcientológiáról lásd írásainkat a 32-35. oldalon.)
|
TITKOSÍTÁS. Az összes bejegyzett egyház számára utoljára 2000-ben küldtek ilyen kérdőívet (akkor 56 létezett), ám mindössze 60 százalékuk küldte vissza az adatokat. A többiről az állam ilyen tekintetben nem tud semmit. A KSH-ban most tervezik, hogy jövőre ismét kísérletet tesznek az összes egyház adatainak begyűjtésére. Persze a meglévő tételsorok is igen tanulságosak lehetnek. Ám az egyházvezetőkkel kötött megállapodás értelmében az adatokat a statisztikai hivatal bizalmasan kezeli, nem hozza nyilvánosságra, így ezekhez lapunk sem tudott hozzáférni. Hogy e titkosításnak mi értelme van, nem tudni, hiszen hiába keresnénk olyan bizalmas adatot, mint például az adományokból származó bevétel, mert ez nem szerepel a kérdőíven.
Az egyházak működésének, hitéleti tevékenységének felmérésére szolgáló állami kísérlet is kudarcba fulladt. A Medgyessy-kormány első egyházi ügyekért felelős államtitkára, Szalay István hivatali idejének kezdetén a MeH nevében kétoldalas kérdőívet küldött ki az összes bejegyzett egyháznak, amelyben a kézenfekvő adatok mellett a tagok számára, az összejövetelek helyszínére és időpontjára is rákérdezett. A nagy egyházak azért utasították vissza az adatszolgáltatást, mert hazai működésük történetét a megadott terjedelemben összefoglalni lehetetlen és komolytalan lett volna; a kisebbek pedig azért, mert úgy érezték: az állam az elmúlt rendszerre emlékeztető módon akarja ellenőrizni a tevékenységüket. Az adatszolgáltatás az egyöntetű felháborodást követően elmaradt.
|