Így, miközben a nemzetközi szállítási forgalom a KSH adatai szerint súlyozottan 24,6 százalékkal nőtt és a közúti áruszállítás ebben a szegmensben 49,9 százalékkal, a vízi pedig 21,9 százalékkal gyarapodott, addig a vasúti csak 2,3 százalékkal bővült – mondta hétfői sajtótájékoztatóján Antal Dániel miniszteri biztos.
A felkészületlenség egyik oka, hogy a MÁV és a GySEV a tőkehiánya miatt nem képes megfelelő minőségű kapacitásokat bevonni, másrészt az új társaságok kapacitásait a piaci anomáliák nem engedték kihasználni. A magyarországi vasúti ágazatnak mindent el kell követnie, hogy Románia és Bulgária uniós csatlakozása során ne következzen be hasonló közlekedéspolitikai hiba. Ehhez újraalkotják a hazai hálózat versenyképességét meghatározó hálózati üzletszabályzatot, valamint újfent meghatározzák a pálya-, állomási és egyéb berendezések díjtételeit.
Az iparvágányok használatának problémája – a megfelelő szabályozás és jogorvoslati lehetőségek hiánya miatt – idén megakadályozta, hogy a hazai ipari termelők élvezzék a vasúti áruszállítási piacon megjelenő verseny előnyeit. Jövő év elejétől – vagyis amikor megkezdi működését a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) – érdemi jogorvoslati fórum áll az új vasúttársaságok és a pályavasút közötti viták rendezésére. Antal szerint a legtöbb ipari park, a kisebb ipari szolgáltatók nem használják tudatosan vasúti kapcsolataikat és nem is ismerik a liberalizációban rejlő lehetőségeket. A miniszteri biztos kiemelte, hogy jövőre először lehet térségi vasúti engedélyt kérni keskeny és normál nyomtávon is. Az engedélyesek, ha meg tudnak állapodni az állammal, ugyanolyan feltételekkel kaphatnak támogatást, mint a jelenlegi állami vasúttársaságok. Antal elmondta még, hogy az MVH égisze alatt újraszámolják majd a pálya-hozzáférési díjakat.
