Gazdaság

Autonómok élén

Az Alkotmánybíróság új elnöke szükségesnek tartaná, hogy ne csak a parlamenti pártok jelölhessék a testület tagjait.

– Országgyűlési képviselőként 1994 és 1998 között a parlamenti alkotmány-előkészítő bizottságnak volt a tagja, amely akkor kidolgozta egy új alkotmány tervezetét – miközben még ma is az 1949-es alaptörvény van érvényben…


Autonómok élén 1

– Ez közkeletű tévedés. Az alkotmány valóban az 1949. augusztus 20-i keltezést viseli, de a szövegét olyan mértékben átalakították 1989 októberében, a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások során, hogy a számozását leszámítva az alaptörvény szövege gyakorlatilag teljesen új, s azóta is vagy harminc ponton módosították. Készült egy új alkotmánytervezet, ezt az említett országgyűlési bizottság 1998. március 10-én elfogadta, de a parlament plénuma elé már nem került.

– Hiába dolgoztak éveken keresztül?

– Nem mondanám. A széles körű szakmai egyeztetéssel készült tervezet terjedelmében több mint a duplája a most hatályban lévő alkotmánynak. Két kötetben megjelent, ott láthatja a polcomon.

– Ma már nem aktuális?

– Ma nincs alkotmányozási szükséghelyzet. Akkor lenne, ha a jelenleg érvényben lévő alkotmány akadályozná az emberi jogok érvényesülését, vagy az alapjogok tekintetében hézagos lenne, esetleg az állami intézmények között hatásköri átfedéseket rögzítene, aminek következtében a jogállami működés ellehetetlenülne. Vagy olyan komoly értelmezési vitát váltana ki, amely sértené a jogbiztonságot. De nem így van. Mindenki egyetért azzal, hogy a jelenleginél lehet jobb alkotmányt készíteni, és a mostani is helyenként pontosításra, kiegészítésre szorul. De ehhez most nincs meg a kellő politikai konszenzus, és akár egy módosításhoz is szükséges kétharmados parlamenti támogatásnak belátható időn belül semmi esélyét nem látom.

– A napokban említette, mennyivel jobb lenne az Alkotmánybíróságnak, ha a tagjait nem kizárólag a parlamenti képviselőkből álló bizottság jelölhetné. Milyen jelölést tartana megfelelőnek?

– Ma már mintegy száz országban működik alkotmánybíróság, és általános a többcsatornás jelölés. Leggyakrabban a parlamenti frakciókon kívül a köztársasági elnök is jelölhet, néhány helyen harmadik szereplőként az igazságszolgáltatás legfőbb szerveinek is van ilyen joguk. Nálunk az alkotmány rendelkezik arról, hogy a parlamenti frakciók egy-egy tagjából álló ad hoc bizottság jelöli az alkotmánybírákat. Az lenne a jó megoldás, ha emellett a köztársasági elnök, esetleg a legfelsőbb bíróság és a Legfőbb Ügyészség, vagy a jogtudományi karok tanáraiból álló grémium is jelölhetne, s ezt a köztársasági elnök terjesztené a parlament elé. A végső döntés joga természetesen maradjon a parlamentnél, és a kétharmados többség is fontos.

– Hatéves alkotmánybírói munkája során mit tapasztalt: mennyiben hordozzák magukkal az alkotmánybírák azt a hátteret, hogy valamelyik párt jelölte őket?

BIHARI MIHÁLY

1943-ban született Budapesten, 1971-ben jogi, 1974-ben szociológusi diplomát szerzett az ELTE-n; 1973-tól tanít az egyetem jogi karán, 1984-től 1999-ig tanszékvezető.
Az MSZMP reformszárnyához tartozott, 1988 áprilisában Király Zoltánnal, Bíró Zoltánnal és Lengyel Lászlóval együtt kizárták az állampártból. 1994 és 1998 között független parlamenti képviselőként az MSZP frakciójának tagja volt.
1999 júliusától az Alkotmánybíróság tagja; 2005. november 12-étől ő tölti majd be az elnöki tisztet.

– Semennyire. Döntéseinket kizárólag a szakmai felelősség és a felkészültség determinálja. Természetesen minden bíró önálló személyiség, egyéni világnézettel, múlttal, megismételhetetlen sorssal, szocializációval. De az, hogy a jelölés során valamelyik párt hozta szóba a nevét, nem jelenti, hogy bármilyen módon kötődne ahhoz a párthoz. Az elmúlt években a jelöltállítás valóban túlságosan átpolitizálódott, de leginkább az váltotta ki a vitát, hogy betöltsenek-e egy-egy megüresedett bírói pozíciót, vagy egyszerre hány személyről szavazzanak.

– És vajon az elnök személyisége, jogfelfogása, szemlélete mennyiben nyomja rá a bélyegét a testület tevékenységére?

– Egyáltalán nem. Az Alkotmánybíróság nem hierarchikus szervezet. Teljes létszám esetén tizenegy bíróból, azaz tizenegy autonóm személyiségből áll a testület; a tagok nincsenek alárendelve az elnöknek, aki nem utasíthat és nem ellenőrizhet egyetlen bírót sem. Az elnök szerepe annyi, hogy a beérkező ügyeket – évente 1200-1300-at – ő szignálja a bírókra. Azt már a bíró dönti el, hogy az ügyeket milyen sorrendben dolgozza fel. Az elnök vezeti a testületi ülést, és a hivatal szervezetének működését irányítja. Előterjesztését ugyanúgy leszavazhatják, mint bárkiét, ahogy az már számos esetben megtörtént. Ez nem presztízsveszteség. Egy-egy határozattervezet fölött olykor éles szakmai viták alakultak ki.

– És az vajon mennyire számít presz­tízs­vesz­teségnek a kormányzat számára, ha egy jogszabályt az AB alkotmányellenesnek talál? Mennyiben jogos, ha az ellenzék egy ilyen döntésből politikai tőkét igyekszik kovácsolni?

– Természetesen a kormánynak nagyobb a szakmai és a politikai felelőssége egy-egy törvény vagy jogszabály előterjesztése kapcsán, mint egy képviselőnek. De sok esetben az alkotmányszerűség, illetve az alkotmányellenesség megítélése rendkívül bonyolult szakmai kérdés: sokszor közöttünk is hetekig tartó vita zajlik egy-egy jogszabály kapcsán. A döntésünknek gyakran politikai következménye is van. Egyesek vereségként, mások győzelemként élik meg. Nyomon követjük ezeket a vitákat, a sértődéseket. De soha nem volt megfontolás tárgya, hogy egy-egy döntésre vajon hogyan fognak reagálni a pártok.

– Azt mennyiben veszik figyelembe, hogy egy-egy döntésük nyomán megtorpanhat valamely fontos reform, esetleg csupán formai hiba miatt?

– A formai hiba a jogban alapvető hiba, amely érvénytelenné teszi az egész szöveget. Ha csak egyszer is szemet hunyunk egy apró formai hiba fölött, akkor nincs jogalapunk arra, hogy legközelebb fellépjünk ellene. Ez a jog garanciája. Sokszor valóban nem a tartalma miatt ítéltünk alkotmányellenesnek egy jogszabályt. A modern jogállam csak úgy tudja betölteni garanciát nyújtó szabályozó szerepét, ha a jogalkotó a legkisebb formai hibát sem követi el.

– Tapasztalata szerint melyik a szerencsésebb: ha az Alkotmánybíróság testülete sokféle jogfelfogású bíróból áll, vagy inkább az, ha a nézeteik hasonlóak?

– Mindenképpen használ a testületnek, ha többféle jogi világnézetű és jogfilozófiai véleményt képviselő bíró dolgozik együtt. Minden vita hasznos, mert az ellenvélemények hatására mindenki kénytelen újragondolni az álláspontját. Az elmúlt hat évben rengeteget tanultam azoktól a bírótársaimtól, akik határozottan más jogfilozófiai szemlélettel közelítettek az egyes problémákhoz, mint én.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik