Gazdaság

Török érvek

Törökország esetleges uniós csatlakozása mindennél élesebben megosztja az európai közvéleményt.

Hétfőn éjfélkor az Európai Unió Luxemburgban tanácskozó külügyminiszterei megállították az órát. Pontosabban azt mondták, hogy miután az unió soros elnöki szerepét betöltő Nagy-Britanniában még mindig „tegnap” van, így akár tudják is tartani magukat az ígéretükhöz, miszerint október 3-án megkezdik a csatlakozási tárgyalásokat Törökországgal. Pedig napközben még úgy tűnt, az osztrákok útját állják a tárgyaláskezdésnek. Végül ők is beadták a derekukat, még ha ennek egy sajátos árukapcsolás volt is az ára. Ha már Ausztria a török tárgyalások elindítását nem tudta megakadályozni, legalább a másik nagy célját elérte: az EU aznap éjjel Horvátországgal is megkezdte a felvételi folyamatot.

Felmerül a kérdés, miért csapnak ilyen magasra az indulatok éppen a török csatlakozás ügyében, ráadásul korántsem csupán Ausztriában – ahol a lakosság mintegy 80 százaléka utasítja el Ankara EU-csatlakozását -, hanem Franciaországtól Hollandiáig szerte az unióban. Nos, ennek számos, a politikai, gazdasági, ám mindenekelőtt a kulturális és értékrendbeli különbségekben gyökerező oka van, miként az az Európai Újságíró Szövetség magyar tagozatának október 3-ára időzített konferenciabeszélgetésén is kiderült. Bársony András külügyi államtitkár Törökország felvételét támogató érvei, illetve Schöpflin György fideszes európai parlamenti képviselő ellenző álláspontja csapott össze egymással, és a két politikus szinte csak egy dologban értett egyet: Ankara 10-15 éven belül bizonyosan nem lesz az unió tagja. Az egyik fő kérdés Bársony szerint: kész-e Európa befogadni egy (rövidesen 80 millió lakosú) muzulmán országot. Ha a válasz „nem”, az az államtitkár szerint komoly értékválságot indíthat el, hiszen akkor az unió előbb-utóbb azzal a dilemmával szembesül, hogy hol húzzák meg a határt. Azaz a Balkán integrációjának előrehaladtával fölmerülhetnek újabb vallási választóvonalak – akár a kereszténységen belül is. Schöpflin György szerint azonban a muzulmán vallással nem önmagában van baj, hanem amiatt, hogy az rányomja a bélyegét az egész török államberendezkedésre. Mindez odáig megy: míg a nyugati alkotmányok alapelve, hogy az egyén delegál jogokat az államnak, a török alaptörvény ez utóbbit állítja a középpontba, azaz ott az állam juttat jogokat az egyénnek.

Az emberi jogok helyzete sok tekintetben valóban nem felel még az európai normáknak, de látványos a fejlődés akár a nőkkel szembeni bánásmód, akár például a kurdok tekintetében, amely népcsoportnak a hivatalos török politika néhány éve még a létét is tagadta. Törökország mindmáig nem hajlandó elismerni az 1915-ben az örmények ellen végrehajtott népirtás megtörténtét sem, az Ankara melletti érvelés azonban erre azt feleli, hogy számos nyugat-európai országban máig nemzeti hősnek számítanak a gyarmati időkben egész népeket kiirtó hódítók. Ám a legfontosabb aggály egy sokkal későbbről datálódó konfliktus: Ciprus ügye. Ankara mindmáig nem ismeri el a sziget déli, görögök lakta felét, márpedig az időközben az unió tagja lett. Bársony András maga is úgy véli, a tárgyalások előbb-utóbb eljutnak arra a pontra, amikortól nem tartható tovább, hogy Törökország nem vesz tudomást annak a közösségnek az egyik tagjáról, amelybe maga is be akar lépni. Másfelől viszont nem szabad úgy tenni – különösen a sziget egyesítésének görög elutasítása után nem -, mintha az, hogy a válság mindmáig nem rendeződött, csupán Ankara hibája lenne.
SIMON ERNŐ

Ajánlott videó

Olvasói sztorik