Gazdaság

A Concorde helyett




A Concorde helyett 1
A Concorde helyett 2

Jóllehet, a hangsebességnél gyorsabban közlekedő Concorde üzemeltetése sohasem volt gazdaságos, japán mérnökök most mégis szuperszonikus utasszállító repülőgép építtetését tervezik. A Japan Aerospace Exploration Agency (JAEA) hamarosan kipróbálja új generációs kísérleti gépét, amelynek sebessége elérheti a Mach 2-t, vagy a hangsebesség dupláját.

A tesztek során rakéta gyorsítja majd fel az utazósebességre a nyílvessző alakú repülőt, amely 20 kilométeres magasságban leválik a hordozóról. A kutatók lefelé siklása közben tanulmányozhatják aerodinamikáját. A gép ejtőernyőkkel ér majd földet, a remények szerint sértetlenül, azután a további kísérleteket már lökhajtással ellátva hajthatják végre vele. A mérnökök már meg is építettek egy, a hangsebesség akár ötszörösének elérésére alkalmas hajtóművet.

Bár Japán a Boeing fontos beszállítója, kiszorult a nemzetközi űr- és légijármű-piacról. A JAEA ezért is szorgalmazza a szuperszonikus utasszállító repülő fejlesztését. A gép tervezésébe tapasztalt külföldi partnereket is bevontak: abban részt vesz a francia Safran Group, valamint egyéb hadiipari beszállítók, továbbá az EADS európai űripari konzorcium is. Japán elképzelések szerint az új gép 2020-ban szállíthatja első utasait.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik