Problémás pontok
ÁFABESOROLÁS. A magyar áfatörvény a szolgáltatások esetében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által készített besorolásokra hivatkozva határozza meg az áfakulcsokat. Az uniós irányelv viszont tartalmi definíciókon keresztül adja meg, hogy mely szolgáltatások áfamentesek, s nem említi azt, hogy a továbbiakban az adott tagállam saját statisztikai besorolása lenne a mérvadó. Ebből jogértelmezési zavar keletkezik, például ami az EU áfairányelvében pénzügyi szolgáltatásként szerepel, az gyakran nagyon távol van attól, amit a KSH annak idején pénzügyi szolgáltatásként határozott meg. Így a vitatott besorolások közé tartozik az ingatlanközvetítés, a használt ingatlanok adásvétele, s néhány hitelszolgáltatás (faktoring, engedményezés, hitelminősítés). Érdekes például a faktoring esete, ahol egy európai bírósági döntés is született, amely kimondja: a faktoring nem áfamentes. Magyarországon viszont a faktoring beletartozik a pénzügyi szolgáltatások statisztikai besorolásába, így áfamentes.
ÁFA ARÁNYOSÍTÁS. Az állami támogatásban részesülők egyik legnagyobb sérelme, hogy az áfatörvény előírja: egy olyan vállalkozás, amely állami támogatásban részesül, nem vonhatja le az összes, egyébként levonható áfát. A le nem vonható részt úgy kell megállapítani, ahogyan a kapott támogatás aránylik az összbevételéhez, márpedig ez adószakértők szerint teljesen ellentétes az áfára vonatkozó EU-irányelvvel. Spanyolországban jelenleg van folyamatban egy per, amelyben szakértők szerint az Európai Bíróság várhatóan kimondja: a direktíva alapján nem lehet korlátozni egy adózó áfalevonási jogát a támogatások alapján, tehát ha egy adózó áfaköteles tevékenységet végez, akkor teljes körűen megilleti a levonási jog. Várható, hogy a spanyol döntés nyomán Magyarországon is felzúdulhatnak az e körbe tartozó, állami támogatásban részesülők. Nem véletlen a PM óvatos válasza: megvárjuk a spanyol döntést a kérdésben.
A TELEFON ÁFÁJA. Az idei adótörvények vitája során nagy vihart kavart a PM javaslata, amely szerint a telefonszolgáltatást terhelő áfából a korábbi 30 százalék helyett 50 százalék vált levonhatatlanná. Adószakértők már akkor figyelmeztettek: a lépés az EU nemtetszését fogja kiváltani. A PM a napokban ismerte be, hogy megkapta az erre vonatkozó felszólítást az uniótól. Karácsony Imréné, a PM helyettes államtitkára szerint valószínűleg az 50 százalék ismét 30 százalékra csökken, azonban a kieső részt beépítik a személyi jövedelemadóba.
SZÁMLA. A számla formai kellékeivel kapcsolatos jogvita aprócska tételnek tűnhet ugyan, valójában azonban roppant érzékenyen érintheti az adóhivatal ellenőrzési tevékenységét. A magyar hatóság ugyanis ellenőrzései során nagyon gyakran a formai kellékekre fókuszál, s ez alapján szab ki bírságot. Az EU kétféle irányelvet bocsátott ki a számlára vonatkozóan, az egyiket a papír alapúra, a másikat az elektronikusra. A papír-direktíva leírja, minek kell szerepelnie a számlán ahhoz, hogy az alkalmas legyen áfa-visszaigénylési célokra. Ez a felsorolás azonban jóval rövidebb, mint a magyar áfatörvény által előírt kellékek. Nagy kérdés, hogy a direktívában szereplő tételeknél lehet-e szigorúbb vagy sem a tagállami szabályozás. Az elektronikus számlákkal kapcsolatos irányelv szintén felsorolja a szükséges kellékeket, majd megemlíti, hogy ennél többet is meg lehet követelni. A vita innen kezdve adott: abból, hogy az elektronikusban szerepel az „ennél többet meg lehet követelni” kitétel, következik-e, hogy a papírban nem.
INNOVÁCIÓS JÁRULÉK. Az innovációs járulékot az iparűzési adó alapján számítják – annak 0,2 százaléka – így, ha gond van az iparűzési adóval, akkor az innovációs járulékkal is gondok lehetnek. A pénzügyi tárca úgy érvel, hogy az innovációs járulék nem adó, mert egy innovációs alap képződik belőle. Az EU jogértelmezése szerint azonban adó az, ami úgynevezett fiskális befizetés, vagyis az államháztartást vagy annak valamelyik alrendszerét finanszírozza. Dániában fordult előtt például, hogy egy munkaerő-piaci hozzájárulás – amelyet persze nem adónak neveztek – nem állta ki az EU jogértelmezési próbáját, s így át is alakították. Az innovációs járulék védhetőségét rontja, hogy azt 2004-ben vezették be, tehát az EU-csatlakozási tárgyalások során Brüsszel egész biztosan nem foglalkozott vele, azaz jogvita esetén az állam nem tudja jóhiszeműségét bizonyítani. |