Gazdaság

Visszaszoruló magyar sörök

Tavaly csökkent a hazai gyártók részesedése a magyar sörpiacon. A piacvesztésért az uniós csatlakozást, az adótörvények változásait és a fogyasztó szokások megváltozását okolják.

Világos, vagy barna?

Az AC Nilsen adatai a világos sörök egyértelmű uralmát mutatják. Ebből 2004-ben közel 10 százalékkal fogyott több, mint 2003-ban, ami az összes eladott mennyiség 78 százalékát jelenti. A piac 5 százalékát kitevő alkoholmentes kategóriában tavaly 11 százalékkal csökkent az eladott mennyiség. Ehhez hasonlóan csökkentek az értékesítésből származó bevételek is, mintegy 5 százalékkal.
Szinte változatlan maradt az alkoholtartalmú sör átlagára, egy liter 268 forintba került idén májusban. Az egyes sörfajták forgalmi értékének változása megközelíti a mennyiségi változások mértékét. Az üveges söré azonban tavaly májushoz képest 8 forinttal 264-re csökkent literenként, a dobozosé viszont 7 forinttal 275-re emelkedett. Itt már érzékelhető az év elején bevezetett termékdíj-szabályozás hatása, amely a dobozos változat megdrágításával inkább az üveges vásárlást ösztönzi.



Kihelyezett frigó

A sör értékesítésének üzlettípusok szerinti megoszlása szerint még mindig sokan tekintik „kihelyezett hűtőszekrénynek” a kis boltokat, ahová be lehet ugrani, az otthon kifogyott készlet utánpótlásáért. Részesedésük a piacon 42 százalékos.

Tavaly 11 százalékkal csökkent a hazai sörgyártók értékesítése – ismertette a Magyar Sörgyártók Szövetsége tagvállalatainak összesített adatait Kiss Elemér, a szervezet elnöke. A 2003-as 7,3 millió hektoliterrel szemben a nagy magyar sörgyártó-cégek 2004-ben mindössze 6,5 millió hektolitert adtak el. A visszaesés okát az uniós csatlakozásban, az adótörvényekben, valamint a fogyasztói szokások megváltozásában kell keresni.


Összességében a sörpiac stagnál, hiszen a 4 millió hektoliter körüli kiskereskedelmi értékesítés alig változott az előző, hasonló időszakhoz képest. Értékében valamivel meghaladja a 100 milliárd forintot.


Az a fránya import


Az unós csatlakozást követően tavaly hirtelen megugrott a sörimport. A sörszövetség adatai szerint 2003-ban a magyarországi sörimport 477 ezer hektolitert tett ki, ezzel szemben tavaly elérte a 965 ezer hektolitert. A sörszövetség elnöke szerint a sörimportnak csupán 36 százalékát hozták be a nagy sörgyártók, a nagyobb hányadot a független kereskedők importálják.


A változás az összes hazai nagy sörmárka értékesítésében érzékeny kibocsátáscsökkenést okozott. Ezek közül is ki kell emelni az import dobozos söröket, amelyek elsősorban nyomott áraiknak köszönhették sikerüket. A folyamat együtt járt a vásárlási szokások változásával is. Csökkent a portfólióhűség szerepe, nőtt a keresztfogyasztás és az árvezérelt impulzív vásárlások aránya. Ez viszont sokszor a minőségi sörök felöl a kétes minőségű importáruk felé hajtotta a vásárlókat.


Túl magas az adóterhelés


A sör adóterhelése rendkívül magas, az árból az adóteher több mint 40 százalék – mondta az elnök. Tavaly a sörgyártók szövetségéhez tartozó vállalatok összesen mintegy 51 milliárd forintot fizettek be a központi költségvetésbe adó formájában, ami mintegy 12 milliárd forinttal volt kevesebbet, mint 2003-ban. A tagvállalatok bevételeiről a szövetség nem rendelkezik pontos adatokkal, de Kiss 120-130 milliárd forintra taksálta a 2004-es összesített bevételt.


Azonban a szövetségi elnök reménykedik abban, hogy nem lesz újabb jövedéki adóemelés. Ugyanis 2003-ban ez mintegy 15 százalékos volt, ami tavaly rendkívül érzékenyen érintette a gyártókat.


Túl sok a dobozos


Az elnök szerint a dobozos sörök aránya rendkívül magas, míg a visszaváltható palackok aránya az összesített eladások mintegy felét teszik ki. Ezt támasztják alá az AC Nilsen piackutató intézet adatai is. Eszerint a kiskereskedelmi piacot alaposan átrendezte a dobozos kiszerelésű termékek bővülő kínálata. A boltokban értékesített mennyiségen belül, az üveges sör 40 százalékra csökkent a 2004 júniusa és 2005 májusa közötti terminusban, az előző hasonló időszak 61 százalékához képest. A legfrissebb adatok szerint, a dobozos sör részaránya ezzel szemben 39-ről 59 százalékra emelkedett, ugyanebben az időszakban.


Cél a stabilitás


A hazai sörgyártók a stabil piac kialakítását tűzték ki célul 2005-re, mindezt úgy, hogy szigorúan betartják a minőségi előírásokat. Ugyanis a minőség lehet a legjobb ellenszer az olcsó, sokszor kétes eredetű és tartalmú sörök ellen – vélik a szövetség tagjai. Szerintük a termékdíj bevezetése, pozitív hatással lesz a magyar sörgyártók számára. Az elnök szerint a tervezett áfa-csökkentés is növelheti a magyar gyártók forgalmát.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik