A botrány első láncszeme, a Skoda két hete leköszönt személyzeti főnöke Helmuth Schuster volt. Őt a napokban jelentette fel a Volkswagen vezetése, csúszópénz beszállítóktól való elfogadása miatt. Schuster ezenkívül állítólag a konszern indiai és angolai főimportőreként strómanokon és fiktív vállalkozásokon keresztül kötött a saját cégéhez kapcsolódó, nagy haszonnal kecsegtető beszállítói üzleteket.
A Wirtschaftswoche című hetilap által kipattantott ügyet a konszern első számú vezetője, Bernd Pischetsrieder vette kezébe, “teljes tisztázást” ígérve. A VW wolfsburgi központjában eközben váratlanul lemondott az üzemi tanács elnöki tisztét 15 éve betöltő Klaus Volkert, cáfolva viszont, hogy része lett volna bármilyen bűnügyben.
A Wirtschaftswoche jól tájékozott körökre hivatkozva azt írta, hogy Schuster üzleteibe Peter Hartz, a VW személyzeti vezetője is belekeveredett. A vállalat egyik szóvivője nyomban leszögezte, hogy Hartz a posztján marad.
Volkert távozása azonban a magazin szerint csupán a jéghegy csúcsa, és az ügynek további cinkos szereplői is lehettek, köztük Jürgen Peters, az IG Metall kohászati óriáscég felügyelőtanácsban ülő elnöke, Sigmar Gabriel, Alsó-Szászország volt szociáldemokrata tartományi miniszterelnöke, sőt Gerhard Schröder német kancellár is. A lap szerint Schröder, egykori alsó-szászországi kormányfőként szintén tagja volt a felügyelőtanácsnak, és tudomása volt a VW-nél zajló homályos ügyletekről.
Bela Anda kormányszóvivő még csütörtök este leszögezte, hogy “téves és rágalmazó állításról van szó, melynek további terjesztését a szövetségi kancellár jogi úton is meg fogja akadályozni”. Gabriel és Peters szintén visszautasította a gyanúsítást.