Gazdaság

Az amerikai futam titkos nyertese a Bridgestone

A hétvégén a Michelin által felszerelt autók egy biztonsági hiba miatt nem vettek részt az indianapolisi versenyen. A szakértők szerint azonban nem sérült komolyan a cég presztízse, és a Michelin részvényekkel ideiglenes zuhanás után a botrány előtti árfolyamon kereskedtek a párizsi tőzsdén.

A japán gumigyártót, a Bridgestone-t az idei szezonban rengeteg kritika és támadás érte a Forma 1-es szereplés miatt. A múlt heti indianapolisi botrányos versenyen történteknek, az első idei győzelmét arató Michael Schumacher mellett a legjobban minden bizonnyal a Bridgestone-nál örültek.

A francia rivális már-már fullasztó fölényben volt a szezon eddigi futamai során. Ennek érzékeltetésére elegendő annyit elmondani, hogy csak Michelin gumikon száguldó pilóták tudtak egészen a múlt hét végéig futamot nyerni. A hétvégén, mint már bizonyára sokak számára ismert, a Michelines versenyzők a felvezető kört követően nem álltak fel a rajtrácsra, hanem begurultak a boxutcába. A francia gyár kérte erre a csapatokat, mivel nem tudta garantálni a pilóták biztonságát a gyors amerikai pályán, ahol Ralf Schumacher –feltehetően a gumi hibája miatt – még a pénteki szabadedzésen súlyos balesetet szenvedett.

A Michelin vezetősége kiáll a döntése mellett, és közölték, hogy vállalják a felelősséget a történtek miatt. Pierre Dupasquier, a cég versenyigazgatója hozzátette: megbízható és biztonságos gumikat kell szállítanunk a csapatoknak. Vasárnap azonban a jelek szerint nem ez volt helyzet. A Michelines istállók autói nem voltak elég biztonságosak, és erről a helyszínen több tízezren, és világszerte a képernyők előtt több millióan győződhettek meg. Ez nagyon sokat ártott a francia gumigyártó arculatának.

„Ha 14 jármű a Michelin hibája miatt nem indul el, az minden bizonnyal nem tesz jót a cégnek. Ennek ellenére nem kell hosszú távú hatásokra számítani. Mindenki azonnal el fogja felejteni a történteket, ha a következő versenyen Kimi Räikkönen vagy Fernando Alonso, a világbajnokság két éllovasa látja meg először a kockás zászlót” – mondta Rolf Woller, a téma szakértője.

A Michelin esetében nagyon sok forog kockán, hiszen a világbajnokság már korántsem csak a versenyzők, csapatok és az autógyárak csatája. Legalább ilyen fontos szerepük van a gumiknak, és ennek megfelelően nagy is a konkurenciaharc a két cég között. A Bridgestone elsősorban a címvédő Ferrari-csapatra koncentrál. Schumiék mellett a futottak még kategóriába tartozó Jordan és Minardi pilótáit is ők látják el. A Michelinnek ezzel szemben hét csapattal van szerződése; többek között a végső győzelemre pályázó McLaren és Renault-istállókkal.

A sokat szapult Bridgestone természetesen élvezi a kialakult helyzetet. A cégnél egyelőre nem akarták kommentálni a rivális problémáit. A Michelin „szülőhazájában” azonban már korántsem fogták magukat ennyire vissza. Az egyik legismertebb francia napilap, a Le Figaro például azt írta, hogy a hétvégi eseményeknek minden bizonnyal komoly következményei lesznek. A Michelinre a párizsi tőzsdén a hétfői napon nem kis nyomás nehezedett. Keddre azonban már sikerült kompenzálni az egy nappal korábbi veszteségeket.

A Michelin-konszern 2001-ben tért vissza a száguldó cirkuszba, de az utóbbi években nem tudta megelőzni a Bridgestone-t és a Ferrarikat. A cég évente, becslések szerint 60 millió eurót költ a Forma 1-es gumik fejlesztésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik