A jogi eljárást a Magyar Autóklub kezdeményezte 2004. októberében, miután a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) úgy határozott, hogy a Mol nem élt vissza gazdasági erőfölényével a benzin és a gázolaj árképzésekor. Ezen határozat hatályon kívül helyezése érdekében fordult a Fővárosi Bírósághoz az Autóklub.
Sajtóinformációk azt valószínűsítették, hogy a pénteki napon határozatot is hoz a testület, ám ezt a FigyelőNet kérdésére nem erősítették meg. Sőt, a sajtóosztályon azt a tájékoztatást adták, hogy 9 órakor kezdődött a tárgyalás, várhatóan még a délelőtt folyamán véget ér és egyáltalán nem biztos, hogy határozathozatallal zárul.
Az előzmények
A mostani bírósági eljárás előzményét jelentő versenyfelügyeleti vizsgálatot is a Magyar Autóklub kezdeményezte még 2000 szeptemberében. A GVH ennek nyomán azt vizsgálta, hogy a Mol 1997 és 2000 I. féléve között gazdasági erőfölénnyel visszaélve érvényesítette-e üzemanyag nagy- és kiskereskedelmi árait.
Az eljárást a GVH 2001 januárjában megszüntette a kiskereskedelmi árak tekintetében gazdasági erőfölény hiányában, a versenyárnak minősülő nagykereskedelmi árak esetében pedig gazdasági erőfölénnyel való visszaélés hiányában. Döntését az Autóklub először a Fővárosi, majd a Legfelsőbb Bíróságon megtámadta, utóbbi testület határozatában megismételt vizsgálatra kötelezte a versenyhivatalt.
A 2004. februárban indított új eljárásban a GVH által felkért szakértő megállapította, hogy a Mol üzemanyag-nagykereskedelmi árai az 1997-2000 I. félév közötti időszakban magasabbak voltak, mint – a befektetett tőke elvárható hozamát (a tőkeköltséget) is magukban foglaló – nagykereskedelmi költségei. Az árak és a költségek közötti eltérést a GVH annak figyelembevételével értékelte, hogy a Mol nagykereskedelmi árai versenyárnak minősülnek. A versenyár alkalmazása a versenyjog szabályai szerint azonban nem kifogásolható, ezért a GVH az eljárást megszüntette.