Gazdaság

Vásárlói klubot büntetett a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa 5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozó Euro Credit Consulting Kft.-t.

A Versenytanács megállapította, hogy az Euro Credit Consulting Kft. a 2004. és a 2005. évben a nyomtatott sajtóban megjelent reklámjaiban azt a hamis látszatot keltette, hogy hitelezési tevékenységgel, illetve hitelek közvetítésével foglalkozik, s egyben elhallgatta az általa nyújtott szolgáltatás egyes, a fogyasztói döntések szempontjából lényeges tulajdonságait.

A versenytörvény tiltja a vállalkozásoknak, hogy valótlan tény állításával, a döntés szempontjából fontos tény vagy körülmény elhallgatásával, valós tény megtévesztésre alkalmas módon való állításával a fogyasztó döntését tisztességtelen módon befolyásolják, és ezzel a versenytársaikkal szemben jogellenes előnyhöz jussanak a piacon.

Az Euro Credit Consulting Kft. a felvehető összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztő részletre utaló reklámjai azt az üzenetet közvetítették, hogy a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez.

A reklámok ugyanakkor nem jelezték, hogy a fogyasztó ténylegesen sorsolás útján vagy előtörlesztés-vállalás esetén kaphatja meg a kívánt szolgáltatást, esetleg csak hosszú évek elteltével. A Versenytanács azt is megállapította, hogy az eljárás alá vont reklámjaiban megtévesztő tájékoztatást adott az általa tartott akciókról is.

“Tombolajegy” 50 ezerért

Az első vásárlói klubok durván tíz évvel ezelőtt jelentek meg Magyarországon, néhány nagyobb képviselőjük (például a Polygrupo Kft.-t nemrégiben felvásárló Carion-csoport, az Euro Credit Consulting vagy az Eurocass Kft.) azóta is működik.

Becslések szerint ez idő alatt mintegy 50-60 ezer ember vált rövidebb-hosszabb időre tagjukká, és több tízmilliárd forintot gyűjtöttek össze az általuk kezelt pénzalapokban. Taggá válni viszonylag egyszerűen lehet, de a kockázatok mellett a potenciális belépőknek azzal sem árt tisztában lenniük, hogy jellemzően 40-50 ezer forintos belépési díjat is ki kell fizetniük (regisztrációs vagy megbízási díj formájában), cserébe azért, hogy törleszthessenek és részt vehessenek a havonta esedékes sorsoláson.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik