Gazdaság

Hullámvölgyben a magyar konzervgyártók

Az egykor európai hírű magyar konzervgyártók közül ma már többen is csak a hazai piacon próbálják megőrizni helyüket, illetve késleltetni az import- és a kereskedelmi márkák térnyerése miatti kiszorulást.

Bár a fogyasztás bővül, sorra szűnnek meg vagy jutnak a vég közelébe a magyar konzervgyárak – írja a Népszabadság. Egyre több az importáru, sok cég képtelen saját termékeivel talpon maradni a piacon. A külpiacon (részben az erős forint miatt) már csak kevesen bírják a versenyt. A magyar boltok forgalmában nem is olyan régen még 90 százalékos volt a hazai ipar részesedése, amelynek arányát ma már csak 65-70 százalékosra becsülik.

A tartósítóipari termékek iránt folyamatosan növekszik az igény – az ACNielsen Piackutató Kft. adatai szerint az utóbbi két évben, csökkenő mértékben ugyan, de folyamatosan többet vásároltunk belőlük: 2002-ben és 2003-ban csaknem 30 százalékos mennyiségbeli növekedést regisztráltak. A fejlődés a kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek, s az árcsökkentéssel járó akcióknak volt köszönhető.

Ha viszont a magyar piacon eladott áru értékét nézzük, kiderül, hogy miközben tavaly 2003-hoz képest mintegy 20 százalékkal több konzerv fogyott, az értékben mért változás 18 százalékos volt. Az idei első két hónapban folytatódott a tendencia: míg a mennyiségi növekedés öt- százalékos volt az előző év azonos időszakához viszonyítva, a több konzervért csak négy százalékkal fizettek többet a vásárlók.

A legtöbb cég olcsóbban beszerezhető alapanyagokkal igyekszik ellensúlyozni a csökkenő exportbevételt – mérséklik a felvásárolt áru mennyiségét, felvásárlási áraikat, és csökkentik a létszámot. A magyar gazdák többsége tavaly a 2003-as árak feléért tudta eladni a termést a konzervgyáraknak. Ez oda vezetett, hogy sokan felhagytak a termeléssel – állítja Galambos József, a Magyar Tartósítóipari Szövetség titkára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik