Ma már Magyarországon is egyre inkább beépül a köztudatba, hogy a műtárgy, elsősorban a festmény és a grafika stabil, kockázatoktól viszonylag mentes befektetési forma lehet. Tél múltával, feledve a hosszú esték unalmát, tisztes tavaszi zsongás vette kezdetét, izgalmas kiállítások és színes aukciók sora tereli a befektetők, a műgyűjtők és az érdeklődők figyelmét a hazai kínálatra.
Bár az elmúlt másfél évtized alatt a korrekt galériák és műkereskedők sokat tettek és tesznek a közönség kegyeiért, azért a műtárgypiac ellentmondásokat is mutat. Tizenöt év alatt nem lehet teljesen ledolgozni a háború utáni közel öt évtized szellemi és mentális elszigeteltségét és vagyontalanságát – gondoljunk csak a hazai és az uniós átlagbérek közötti különbségekre. Hol itt az összefüggés? A műtárgyvásárláshoz elsősorban pénzre van szükség, másrészt egészéges „sznobnak” kell lenni. A világ vagyonosabb felén nem a leggazdagabb szűk réteg, hanem a középosztály a kultúra, így a műtárgybefektetések igazi közönsége.
Mindent lehet, de csak óvatosan
Talán ez lehet az egyik fő ok, hogy Európa középső és keleti felén 1995-ig csak a legbátrabbak, vagy a legmegszállottabbak tekintettek a műtárgyra, mint befektetésre. Időközben az akkori nyomott árak az egekbe szöktek (Munkácsy, Rippl-Rónay, Gulácsy, Aba-Novák, Szőnyi, nagybányaiak, római iskolások), és aki időben vásárolt, az szép vagyongyarapodást élt meg. Ma már egyes szerzőknél a magas árak behatárolják a vevői kört, nem beszélve arról, hogy bizonyos szerzőknél az árakat talán indokolatlanul magasan tartja a piac.
|
Mielőtt vadászatra indulunk
A színes és nagy tavaszi kínálat izgalmas terep lehet. Nem árt azonban tájékozódni, utánaolvasgatni az általunk preferált szerzőnek, felkutatni az ismert eladási árakat. Ha okos befektetést szeretnénk a műtárgyak világában, akkor inkább azt az elvet valljuk: „fizessünk egy kicsit többet” az adott szerző alkotásáért, de az a munka lehetőleg a legjobb korszakából származzon. Ne csak mi szeressünk bele az alkotásba, gondoljuk végig azt, ha majd a gyermekünk vagy unokánk egyszer értékesíteni kívánja a szerzeményt, arra hogyan reagál majd az akkori közönség, mennyire „mutatós” a kép.
Mielőtt döntünk, nem árt tisztában lenni azzal, hogy az adott szerzőről milyen fellelhető információk állnak rendelkezésre. Nem tanácsos szubjektíven dönteni – ha csak befektetők vagyunk -, az objektivitásunkat semmi ne befolyásolja. Aukció alatt ne kapjon el a hév, hiszen számos körülmény, tényező és néha árfelhajtók is közrejátszanak abban, hogy az adott műtárgy árát milyen magasan ütik le. Soha ne azt nézzük, hol veszünk valamit – a legeldugottabb ócskásboltban is kifoghatunk remekművet, bár csodák egyre ritkábban vannak -, azonban fontos, hogy lehetőleg számonkérhető, hiteles, kiváló reputációjú galériában hagyjuk a pénzünket, ahol megfelelő kísérő-dokumentumokat is kapunk az alkotás mellé.
A színes és zajos aukciók mellett érdemes a galériák valódi remekeket felsorakoztató kínálatát is górcső alá venni. Olyan alkotókat preferáljunk befektetőként és szimpla vásárlóként is, akik több évtizedes életútról, bel-és külföldi kiállítások soráról, alkotói díjakról, és az alkotásaik organikus árfejlődéséről győznek meg. Az sem mellékes azonban, hogy a racionális érvekkel kiválasztott műalkotást kedveljük, együtt tudjunk vele élni, az otthonunk díszévé váljon. A telitalálat az, amikor a tetszetősség és a befektetés összeér.
|
Ha valaki érdeklődik a műtárgyak iránt, de nincsenek felesleges milliói, mégis néhány tízezer, vagy százezer forintért „befektetővé” szeretne válni, az se keseredjen el. Ennyi pénzzel éppen a magyar műtárgykereskedelem legdinamikusabban fejlődő ágát képviselő, a papírra készült művek piacára léphetünk. „A racionálisan gondolkodó befektetők a festmények mellett egyre inkább érdeklődést mutatnak a grafikai műfajok iránt” – mondja a FigyelőNet kérdésére Marsó Diana, az Arte Galéria tulajdonosa.
Sok összetevő teszi izgalmassá ezt a műtárgypiaci szegmenst. Rendkívül alacsony árak jellemezték az elmúlt évtizedeket, a „Képcsarnok” nagy mennyiségben hozta forgalomba a ’60-as évektől a sokszorosított grafikákat. Az akkor részletekben fizethető, maximum háromezer forint körüli vételárakkal szemben az 1990-es évek elején az első grafikai aukciókon – a hirtelen megnyíló viszonteladói piac felé – nem lehetett érvényesíteni magasabb árakat. Az akkori licitárak egy-kétezer forint körül mozogtak, a leütési árak sokszor nem haladták meg a kikiáltási árakat.
Az aukciós házak ezidáig, mellőzve a lírikus, finom rajzi műfajokat, nagy mennyiségben kínált olaj-vászon művekkel igyekeznek a közönség figyelmét fenntartani. A festményárak fölszaladtak és nem csak a kiváló kvalitású festményeké – amelyek mindig is drágák voltak -, hanem az eddigi közepes árkategóriájú műveké is. Éppen emiatt egyre több aukciósház – leginkább a piac új szereplői – látnak fantáziát abban, hogy önálló árverésen kínálják eladásra a rajzos műfajokat. A következő néhány évben az új, illetve a festménypiacról kiszoruló vevőréteg biztos bázisa lesz a grafikai piacnak, s ez az árakban is jelentős emelkedést hoz. Már ma sem ritka a grafikai árveréseken, hogy a felső árkategóriába tartozó Patkó Károly, Vaszary János, Fényes Adolf egyedi grafikája a néhány évvel ezelőtti Patkó, Vaszary, Fényes festményárakkal vetekedik.
(Fotók: MTI)