Gazdaság

Pixelperspektíva

Olyan gyorsan nő az eladott digitális fényképezők száma, hogy pár éven belül telítődhet a piac.

Áttörést hozott a Sulinet program a hazai digitális fényképezésben: egy év alatt több mint 100 ezer kamerát értékesítettek. Habár időközben a kamera kikerült az adókedvezménnyel ösztönzött termékek köréből, az egyre jobb minőségű és olcsóbb készülékek iránt töretlen az érdeklődés.


Pixelperspektíva 1

A piac Nyugat-Európában is látványosan bővül: egy év alatt 58 százalékkal nőtt az eladott gépek száma. Az IDC piackutató cég adatai alapján a gyártók közül a Canon vezeti a listát, 15 százalékot meghaladó piaci részesedéssel. Jóllehet, félszáznál is több gyártó is kínálja fényképezőgépeit, a legnagyobb 10 szereplő az értékesítések 82 százalékát adja.

A nagy boom azonban hamarosan véget ér: az IDC szakértői 2006-ra teszik a piac telítődését, s ezt hamarosan követheti a közép-európai térség is. Ekkor már a belépő szintű gépek az előrejelzések szerint legalább 4 megapixel felbontásúak lesznek: a vevők azonban már nem csak a felbontás, hanem az egyéb paraméterek iránt is érdeklődni fognak.

A HP jövőképe

Az írországi Naas városában február végén tartott HP-konferencián Robert F. Yockey, a cég digitális kamera részlegének jövőbeli termékekkel foglalkozó menedzsere vázolta a Figyelőnek az e téren várható trendeket.

A FEJLŐDÉSI IRÁNYOKRÓL. „Jóllehet, egy jó digitális fényképezőnél az optika és az elektronika egyaránt fontos, előbbinél nem történt igazán nagy újítás az utóbbi ötven évben. Az elektronikában azonban érvényesül Moore törvénye: 18 hónaponként megduplázódik a kapacitás. Tehát fontos a jó optika, azt viszont „okos” elektronikával kell kiegészíteni.”

A PIACI KONSZOLIDÁCIÓRÓL. „Az iparágban már öt-hat éve beszélnek konszolidációról, de csupán egy jelentős fúziót láttunk. Az analóg kamerák piacán körülbelül 12 gyártó tudott fennmaradni, így várhatóan a digitális piacon is több társaság versenyben marad. A HP-nek ma is jelentős a piaci részesedése, termékeink minősége alapján pedig úgy látom, cégünk a győztesek között lesz.”

AZ ÚJ HP-TECHNOLÓGIÁKRÓL. „A Real Life technológiák lényege, hogy „intelligenssé” tegyük a kamerákat, így az alkalmi fotográfus is képes lehet jó minőségű fotókat készíteni. Ilyen eszközök például az adaptív megvilágítás, amelynek segítségével a fotó kontrasztját állíthatjuk be, a vörösszem-effektus digitális csökkentését a fényképezőgépbe építettük be. Panorámaképek készítésénél a kijelzőn ellenőrizhetjük, hogy jól illeszkednek-e a felvételek. A tanácsadó szoftverrel pedig kielemeztethetjük az elkészült képeket, s tanácsot is kapunk, hogy mit csináljunk másként.”




A kutatók úgy találták, Nagy-Britanniában és Svédországban a digitálisan fotózók többsége nem nyomtatja ki felvételeit, míg Franciaországban és Németországban 10 és 50 százalék között van a papírra kerülő felvételek aránya. A túlnyomó többség otthon nyomtat, ők csaknem kétszer annyian vannak, mint azok, akik a különböző szolgáltatókat veszik igénybe. Az internetes képkidolgoztatás aránya csupán néhány százalékra tehető. Az otthoni nyomtatás várható növekedését mutatja az is, hogy a hobbifotósok zöme előnyben részesíti a kinyomtatott fotókat, s meg van elégedve az otthoni „előhívás” minőségével. A HP előrejelzése szerint 2008-ban 213 milliárd digitális felvételt készítenek, s ebből 31 milliárdot ki is nyomtatnak.

A digitális fényképezőgépek gyártóit csak mérsékelten fenyegeti a fényképezős mobilok terjedése. Az elmúlt év őszén a Nyugat-Európában eladott mobilkészülékek 80 százaléka rendelkezett kamerával – igaz, ezek többsége alacsony felbontású volt. Az elemzések szerint a mobilba épített kamerák csak a legalsó szegmensben tudnak teret nyerni, s elsősorban az eldobható fényképezőgépeket szorítják ki.

Mivel a PC-penetráció még mindig nem mondható túl magasnak (Nagy-Britanniában például 50 százalékra tehető), a piac szereplői többféle módon is próbálják kiiktatni a számítógépet a kép elkészültétől a papíralapú fényképig vezető folyamatban. Ugrásszerűen nő a fotónyomtatók piaca, a kiskereskedelmi láncok pedig egyre több „fotóelőhívó” kioszkot építenek.

Érdekes módon a házi „fotólabort” teljessé tevő tintasugaras nyomtatók eladása 17 százalékkal csökkent 2003-ban: ez azonban más okra vezethető vissza: az amerikai trendet követve egyre inkább a multifunkciós gépek felé tolódik el a kereslet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik