Egyetlen nap alatt 777 millió dollárt keresett a múlt csütörtökön Warren Buffett, a Berkshire Hathaway befektetési holding főtulajdonosa. A Procter & Gamble (P&G) ugyanis aznap jelentette be, hogy végrehajtja története legnagyobb cégfelvásárlását: 57 milliárd dollár értékű részvényért megveszi a Gillette-et. Buffett 777 milliója még akkor is mesés „napidíj”, ha esetében történetesen – a Microsoft élén álló Bill Gates után – a világ második leggazdagabb emberéről van szó.
Honnan ez a hatalmas nyereség? Nos, a P&G minden egyes Gillette-részvényért 0,975 saját részvénnyel fizet. Márpedig ez utóbbi papírok a megállapodás bejelentésének napján a tőzsde zárásakor 55,32 dollárt értek, azaz az ügylet 53,94 dollárra értékelte a felvásárolandó társaság részvényeit. Ez a Gillette aznapi 45,85 dolláros záróárához képest 8,09 dolláros – mintegy 18 százalékos – felárat tartalmaz. S miután Warren Buffetnek eddig a Gillette papírjainak a 9,7 százaléka, vagyis mintegy 96 millió részvény volt a birtokában, az üzletnek köszönhetően egyik napról a másikra mintegy 777 millió dollárral lett gazdagabb.

ÁLOMÜZLET. Történt mindez egy olyan befektetés esetében, amely a Berkshire Hathaway legfrissebb éves jelentése szerint a holdingnak „alig” 600 millió dollárjába került. Mindezek után cseppet sem volt meglepő Warren Buffettnek a bejelentés utáni lelkesedése: „Ez a fúzió a világ legnagyobb fogyasztásicikk-gyártó vállalatát hozza létre. Ez egy álomüzlet.”
Buffett lelkes szavai és a tervezett újabb részvényvásárlása azt jelzik: a befektető guru fenntartások nélkül hisz a P&G és a Gillette közös jövőjében. Minden oka meg is van rá. Elvégre az egyesített társaság éves eladásai 60,7 milliárd dollárra rúgnak majd, amivel megközelíti a világ első számú élelmiszergyártóját, a 65,4 milliárd dolláros éves forgalmú svájci Nestlét, illetve messze maga mögé utasítja a fogyasztási cikkek piacán 48,25 milliárd dollárral eddig éllovas brit-holland Unilevert.
A P&G 16, a Gillette pedig 5 olyan márkát visz a „házasságba”, amelyek éves forgalma meghaladja az 1 milliárd dollárt, és összesen öt olyan terméket vonultatnak majd föl, amelyek a globális rangsor első helyén állnak.
Az új óriáscég létrejötte korántsem csupán a szinergiák kihasználása révén elérni kívánt, a tervek szerint mintegy 16 milliárd dolláros megtakarítás révén bizonyulhat kifizetődő üzletnek. Az együttesen 140 ezres alkalmazotti létszám mintegy 4 százaléka, azaz hozzávetőleg 6 ezer fő számíthat persze arra, hogy rövidesen megkapja a felmondását, valamint a reklám- és marketingköltségek racionalizálása is bizton várható, de ez még nem minden. Az egyesített cég a növekvő hatalmú kereskedelmi láncokkal szemben is újra az erő pozíciójából tárgyalhat majd, ellensúlyozva valamelyest azok árleszorító nyomását.
KASZÁLÓ BANKOK. A P&G és a Gillette frigyre lépéséből mellesleg nem csupán Warren Buffett profitálhat, hanem a két társaság fúziós tanácsadói is: előbbi részéről a Merrill Lynch, míg a Gillette esetében a Goldman Sachs és a UBS. Elemzők szerint e három bank együttesen akár 100 millió dollárt is „kaszálhat” az ügyleten. Ráadásul alighanem készülhetnek az újabb „zsíros falatokra”, hiszen a P&G és a Gillette összeolvadása fúziók sorát kényszerítheti ki a fogyasztási cikkeket gyártó cégek körében – azaz abban az ágazatban, amelyben szakértők szerint már régóta megérett a helyzet egy újabb nagyarányú konszolidációra. A Unileverre például biztosan nagy részvényesi nyomás nehezedik majd, hogy vegye föl a két riválisa által odadobott kesztyűt. Ám olyan nagy nevek is vevőkké (vagy éppen felvásárlási célponttá) válhatnak, mint a Colgate-Palmolive, a világ legnagyobb fogápolásicikk-gyártója, a test- és hajápolótermék-gyártó – és e két területen rendre a P&G előtt járó – L’Oréal, netán a mosó- és tisztítószereket előállító Reckitt Benckiser és Henkel.
