Gazdaság

Ezek a fiatalok

Nincs mese, minden korosztály „nagynak” gondolja magát – még az is, amelyik viccből „kis generációnak” nevezte kortársait. Valamiért nehezemre esik leírni, hogy Y-generáció, ezért az ötletes „mai fiatalok” szerkezetet fogom használni. A mai tizenévesekről természetesen minden igaz, és mindennek az ellenkezője is. Hogy konkrétabbak legyünk, és egyből a legizgalmasabbal hozakodjunk elő: egyesek szerint a mai fiataloknak a Nintendo mellett a szex a legfontosabb szabadidős tevékenysége, minden pattanásos fiú alfahímnek képzeli magát, de egy városi legenda szerint egyre több lány megy „majdnem szűzen” férjhez.


Ezek a fiatalok 1

Annyi bizonyos, hogy olyan korosztályról van szó, amely átugrott egy fejlődési szakaszt, az úgynevezett prepubertás kort. A mai kiskamaszok hírből sem ismerik a számháborút, viszont lelkes hívei a dobócsillaggal történő kivégzéseknek, amit még ötévesen egy chips zacskójáról ismerhettek meg. Nem volt kapcsolatuk a lőszeres – vagy éppen tulipános – ládán ülő veterán úttörőkkel, akik erős ellenszélben sem tűntek „partizánoknak”, s együtt húzták föl a zászlót az őrsvezetőképző tábor Szuku szúnyogirtóval bekent kis úttörőivel. Egy 13 éves lány, ha jók az értesüléseink, olyan tinilapokat olvasgat, amelyek csak annyiban különböznek a Cosmopolitantől, hogy nem tartalmaznak „70 profi furulyatanácsot”.

FOGYASZTÓK. Így aztán a mai fiatalokat alaposan megrövidítették, elvették a gyerekkoruk egy részét, a médiavásárlók pedig potenciális vásárlóerőként tartják számon őket. Ennek következménye, hogy a felnőtt lakosságot fő műsoridőben olyan reklámszlogenekkel késztetik önvizsgálatra, mint „Fanta arcokkal buli a tavasz”.

Nem kell ahhoz kurzusértelmiséginek lenni, hogy belássuk: a sajtó és a reklámipar szereplői azt hiszik magukról, hogy tudnak a „mai tizenévesek” nyelvén beszélni, ami azért is abszurd, mert a mai tizenévesektől rég elvették annak a lehetőségét, hogy meghatározzák magukat, akár nyelviségükkel, akár az öltözködésükkel. Szájukba adják a harmincas, de még mindig rövidnadrágban járó reklámszövegírók, hogy mi a „cool”, a „trendi”, és a „buli”. De ettől még fogalmuk sincs, hogy milyen észjárások határozzák meg a mai tizenéveseket. Csak azért, mert a mai harmincasok óvodás koruktól popfogyasztók voltak, és láttak karón varjút, azaz láttak szerelmes padrongálókat egy Prognózis koncert után, látták nyolcadikos korukban pettingelni a tornatanárjukat a sportpálya lelátóján a szülői munkaközösség elnökével, nos, ebből még nem következik az, hogy értik is a tiniket. Más ugyanis a nyelvüket beszélni, és más érteni a motivációjukat.

A mai tizenéveseknek nincs kivel szemben meghatározniuk magukat, mert ha otthon szülőbosszantás gyanánt ördögmetált hallgatnak, akkor apu elővesz egy még durvább zenét, és hozzáteszi, hogy ő akkor hallgatott ilyesmit, amikor befüvezve, két nővel csókolózott egyszerre, és vizionált valamit a világbékéről, 1981 forró nyarán.

Egy mai fiatal legfeljebb azzal tudja kiásni a korosztályi lövészárkot, ha lemészárolja a tolókocsis nagymamát, közvetlenül azután, hogy a kishúgának letöltötte a „legjobb al-kaidás lefejezések” oldalt. A rock and rollon szocializálódott szülők – akiknek legjobb barátnőjét egy Karthago koncerten, a keverőpulton ejtette teherbe egy beszipuzott road 1982 tavaszán – nos, ők semmin sem csodálkoznak, és kilószámra veszik kölykeiknek a dobócsillagos chipset.

Ám az igazán látványos a mai fiatalok szemrevételezése közben, hogy nincsenek köztük szubkulturális törzsi háborúk, ahogyan a korábbi nemzedékeknél megvoltak az ellentétpárok, lásd csöves-digó, punk-rocker és hasonlók. Mára már összekeveredtek a korábban kibékíthetetlennek tűnő szubkulturális hadosztályok. Ez a folyamat 1986-ban kezdődött, amikor a fekete hiphop istenei, a RUN DMC zenekar összeboronálta a rap-zenét az Aerosmith Walk This Way című hardrock himnuszával. A fuzionálás folytatódott a grunge-al – e stílus a punkot és a metált hozta közelebb egymáshoz, gondoljunk csak a Nirvanára, mely zenekart egyként magukénak érzik a punkok és a metálosok is. Ugyanez a helyzet a Metallicával is, hogy messzebb ne is menjünk. Manapság a popkultúra egyetemes szimbólumrendszere kiüresedett, pusztán ornamentika lett. A punkok saját tipográfiával írják a pólókra, hogy „Peace”, holott korábban a békét kizárólag „hippis” betűkkel festették le, de legalább nem az anarchiára felesküdött punk kaotikus stílusában.

De a partikultúra egyik kulcsfogalmát, az ACID szót is láttuk már az Iron Maiden nevű klasszikus brit metálbanda betűtípusával szedve. Ebből az következik, hogy a szubkulturális ellentétpárok a mai tizenévesek számára nem tartalmaznak érvényes üzeneteket, így a hátizsákon a nagy Magyarországot ábrázoló felvarrás mellett nem egyszer ott virít az anarchizmus egyezményes, bekarikázott nagy „A” betűje.

A POLITIKA MÉRGE. Úgy tűnik, a „mai fiataloknak” nincs önálló ízlésviláguk, azaz mindenevők. Marilyn Manson után éppúgy meghallgatják a román O-Zone nevű fiúzenekart, miként Ákost is. A nyolcvanas évek elején még nem voltak Magyarországon zenecsatornák, így a „bamba nemzedéket” nem fenyegette a folyamatos „fertőzésveszély”. Ha 1980 körül egy tinédzser eldöntötte, hogy ő bizony „ricsés”, akkor legfeljebb kikapcsolta a rádiót, amikor a Reggeli krónika előtt felcsendült egy Máté Péter-szám, és öklendezést szimulált az anyjának, miközben a kedves mama éppen kicserélte a konyhában a gázpalackot, hogy vizet tudjon forralni a moslékhoz a kocáknak.

Ma olyan erős a popkulturális zaj, hogy az is mindent tud a popról, aki napi tíz órában hegedűn gyakorol a cselédszobában. A mai fiatalok szembenállása nem korosztályi tehát, még csak nem is szubkulturális „eszmerendszerek” között feszül. Akkor hol érhető tetten a szekértáborosdi? Nos, a fiatalokat is megmérgező politika terepén. A mai fiatalok ugyanúgy megörökölték a népi-urbánus, kommunista-hazafi ellentétpárokat, ahogyan a szüleik. Készen kapták őket, többek között a gimnáziumi tanáraiktól.

A bármikor hadra fogható svábhegyi és rózsadombi olimpikonok és akadémikusok, és politikailag aktív kisnyugdíjasok mellett a tinédzserek a leginkább hiszterizálhatók. Amikor a Millenárison bejelentették a Fidesz vereségét, nagyobb volt a sírás-rívás, ájulás, spontán öngyulladás, mint John Lennon halála után. Hol van már az az idő, amikor a Cseh Tamás nevű korosztályi kobzos arról énekelt A hatvanas évek című, a „nagy generációt” piedesztálra emelő számában, hogy „Filmek is készültek, vászonról ránk néztek, autóstoppos fiatalok, twistelve nézték a víztükröt, és hallgatták, mit csacsognak a vízhabok”?

A filmet most South Parknak hívják, abban a télapót Kula bácsinak nevezik, és Kula bácsi szó szerint egy életre keltett darab szar, az autóstopposok valószínűleg szériagyilkos zombik, akik bármikor átalakulhatnak egy Cherre és Godzillára emlékezető gigászi kanibállá – lásd a rajzfilmet. A „csacsogó vízhab” pedig mára már nem más, mint a Pulp Fictionben a kocsi üléshuzatát beborító agyvelődarabok víziója, amit a problémákat megoldó Wolf pillanatok alatt eltakarít.

Ja, és már a Ponyvaregény is túl régen volt. Pontosan tíz éve mutatták be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik