Máig őrzöm az emléket a tavalyi United Way fogadáson éneklő Dawn-kóros gyermekek nagyon megható kórusáról; egyértelművé vált számomra, hogy van értelme annak, amit csinálunk – osztja meg élményét Csapó Kinga, az EDS Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Az Amerikából indult divat, miszerint a cégek az üzleti partnerek karácsonyi ajándékára szánt összeget jótékony célra ajánlják fel, nálunk is egyre inkább hódít. Az ilyesfajta gesztussal minden fél jól jár: a rászorulók forráshoz jutnak, a jótékony cég kezében az adományozás a hasznosságán túl hatásos (ráadásul sok esetben az adóalapot is csökkentő) marketingeszköz, az üzleti partnerek pedig úgy érezhetik, hogy ők is közvetett módon részesévé váltak az adományozásnak.

MINDENKINEK JÓ. Hajna Csongor, a céges adakozást segítő United Way Magyarország programvezetője szerint az adományozás és önkéntesség kultúrája kétségtelenül terjed Magyarországon, és ez kedvező hatással van a karácsonyi jótékonyságra is. A vállalatokat a jól sikerült adományozási akciók kommunikációs értéke, csapatépítő ereje és természetesen az adókedvezmény is motiválja. A cégek és egyéni vállalkozók ugyanis közhasznú szervezet támogatása esetén adományuk 100 százalékát (folyamatos adományozás, azaz legalább 4 éves időtartamra kötött szerződés esetén 120 százalékát) levonhatják az adóalapjukból, adózás előtti profitjuk 20 százalékáig. Kiemelten közhasznú szervezet támogatásakor az adomány 150 százaléka vonható le. A legtöbb adomány elsősorban a gyermekekkel kapcsolatos célterületekre, egészségügyi-szociális célokra, illetve oktatásra, kutatásra jut.
Tavaly az EDS Magyarország Kft. kapta meg a legkreatívabb adományozónak járó oklevelet a United Waytől. A gazdasági és technológiai megoldásokat nyújtó vállalat a Unicefet támogató képeslapok vásárlásával évek óta adományoz jótékony célra, de tavaly saját tervezésű karácsonyi képeslapokat küldtek szét, amellyel kiérdemelték a partnerek és az alapítvány elismerését. Minimalista grafikájú, egy színnel nyomtatott képeslapokat készítettek, és ezeket adták át dolgozóiknak, üzleti partnereiknek egy kisebb ajándék kíséretében. A Unicef-képeslapokra szánt összeg és a saját lapok önköltségének különbözetét, körülbelül 500 ezer forintot pedig felajánlották a United Way számára. „Az idén a tavalyi 3 ezer üdvözlőlap helyett 4 ezret készítünk, a darabonkénti felajánlás pedig 150 forintról 200 forintra emelkedik. Ezzel rászoruló gyermekeket fogunk támogatni az AmCham Alapítvánnyal együttműködve” – tájékoztat Csapó Kinga, a cég kommunikációs igazgatója.
A Raiffeisen Bank Rt. ügyfeleinek szánt karácsonyi ajándékkeretének nagyobb részét négy éve fordítja jótékony célra, elsősorban gyermek-egészségügyi intézmények műszervásárlására, továbbá sérült és beteg gyerekek ápolására, rehabilitációjára. Az adományozott összeg évről évre nő, az idén 20 millió forintot tesz ki.
A karácsonyi ajándékok önköltségére általában sok plusztétel rakódik: 50 százalék adó, a csomagolás, a futár vagy a postázás költsége, így egy apró ajándék a végén majdnem a háromszorosába kerül, ezért a bank jobbnak látja az összeget jótékony célra fordítani. „A gyermekeket támogatjuk, mert úgy gondoljuk, hogy övék a jövő. Egyetlen eszközzel sok ezer beteg állapotán javíthatunk. Arra törekszünk, hogy az ország minden régiójában adjunk támogatást, s évről évre bővüljön a támogatottak köre” – mondja Gondáné Fischer Zsófia, a marketingkommunikációs főosztály vezetője. A pénz átutalása a leggyakrabban a támogatást kérő intézmény alapítványán keresztül történik, azzal a feltétellel, hogy az összeg csak az adott célra használható fel. A főosztályvezető elmondása szerint a bankot nem az adókedvezmény motiválta, hiszen a Raiffeisen esetében az adományozott összeg a 20 milliárd forint körüli adóalapot 20-25 millió forinttal csökkenti, ami ebben az összevetésben „elhanyagolhatónak” tekinthető. A bank által végzett ügyfél-elégedettségi kutatások azt mutatják, hogy a jótékony felajánlást az ügyfelek is értékelik. A partnerek karácsonyi üdvözlőlapjuk mellé ajándék gyanánt egy apró figyelmességet kapnak (például könyvet, édességet), azért, mert „mint tudjuk, mindenki szeret ajándékot kapni”.
ADAKOZÓ KEDV. Walch Ottó, a Westend Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Kft. marketingigazgatója szerint sincs szükség nagy üzleti ajándékokra, adományozásra viszont annál inkább, ezért a Westend partnerei sem kapnak nagy értékű karácsonyi meglepetést. Az 1999-es megnyitás óta jótékonykodó bevásárlóközpont az idén nagyszabású adományátadó rendezvényt szervez, és egy hatalmas karácsonyfát is állít. A cég évente 4-5 alapítványt támogat, ezeket pályázat útján választják ki. Budapest karácsonyfájának megvásárlásával az idén a különféle jótékony célra fordított összeg összesen körülbelül 30 millió forintot tesz ki. Az üzemeltető alapvetően a központ négyszáz kereskedője által befizetett marketing-hozzájárulásból tud jótékonyságra áldozni, tehát minden Westend-adomány a kereskedők közös ajándéka. Ezenkívül a szökőkutakban összegyűlt pénzt is alapítványok kapják.
A nagy nemzetközi cégeken kívül kisebb adományozókat is találunk. A magyar tulajdonban lévő, below-the-line reklámokkal foglalkozó Poplart Kft.-t például elsősorban az értelmetlen pénzkiadás motiválta arra, hogy az ajándékozásra szánt összeget már második éve jótékony célra ajánlja fel. „Ügyfeleink karácsony táján már az ötödik üveg bort, naptárt, toll szettet kapják, amivel jobbára úgysem tudnak mit kezdeni. Sok multinacionális cégnél pedig az üzletpolitika része, hogy nem fogadnak el ajándékot, így hivatalosan nem is adhatunk semmit” – mondja Eisemann Ágnes ügyfélkapcsolati igazgató. Szerinte az ügyfelek általában szívesen lemondanak az ajándékról ilyen nemes cél érdekében, megelégednek a karácsonyi üdvözlőlappal. A cég évente 300-400 ezer forinttal támogat gyermekalapítványokat.
