Gazdaság

Összpontosítás

A multiktól gyökeresen eltérő filozófiával hozta létre 43 üzletből álló műszaki kereskedő hálózatát Takács Tibor.

Mit mondhatnék a cégről? Hiszen még mindennek csak az elején tartunk… – mosolyog Takács Tiibor, az Elektro Pont műszaki szaküzletláncot működtető Elektro Computer Rt. vezetője. A legkülönfélébb műszaki cikkeket forgalmazó üzlethálózat egyszerre szerény és ambiciózus tulajdonosa szerint elhibázott az a gondolkodás, ami az üzletet, és főként a profitot helyezi a középpontba: igazán előrejutni csak úgy lehet, ha a kereskedő a vásárlók életminőségét tartja elsősorban szem előtt. A középiskolai mérnök-tanárból lett üzletember meggyőződését a piac is igazolni látszik: az elmúlt négy hónap trendje szerint a vásárlóközeli, emberléptékű, kisebb műszaki szakkereskedések, így az Elektro Pont csillaga is egyre emelkedőben van. 


Összpontosítás 1

A siker egyik titka minden bizonnyal a piaci pozíció és a célok helyes meghatározása. Jelen esetben – Takács Tibor szavaival élve – egyszerűen az, hogy „mást kell csinálni, mint a multik”. Hiszen a gyakorlatilag korlátlan tőkével rendelkező, és sokszor egyedül a nyereségességet szem előtt tartó nagy üzletekkel „hazai pályán” úgysem lehetne birokra kelni, az általuk kielégítetlenül hagyott fogyasztói igények viszont tág teret kínálnak azoknak a kereskedelmi szolgáltatásoknak (a tanácsadástól a helyi hitelügyintézésen keresztül a házhozszállításig), amelyekre a nagyok alkatilag képtelenek. „Ha azok egyen-áruházakat nyitnak, mi a helyi sajátosságokhoz igazodunk; ha ők csak a slágertermékeket kínálják, mi igyekszünk a teljes palettát nyújtani. És legfőképpen: míg a nagyáruházakban szükségszerűen a termék, nálunk főszabályként a vásárló áll az értékesítési folyamat középpontjában” – magyarázza a cégvezető a vállalkozás vezérelvét.

NEM TANÍTJA, CSINÁLJA. Takács Tibortól az Elektro Pont „előtti” életében meglehetősen távol állt a kereskedés, az üzlet szelleme. A gazdálkodás alapismereteit abban a gmk-ban sajátította el, amelyet műszaki szakközépiskolában oktató tanárkollégáival közösen hoztak létre még a rendszerváltás előtt. A pedagógusi pályát 1989-ben hagyta el, akkor fél éven át a Babits Kiadónál volt technikai igazgató. Ott érzett rá a műszaki, irodatechnikai cikkek piacán megnyíló lehetőségre, és alapította meg 1989-ben a jelenlegi részvénytársaság elődjét, a kezdetben audio-, video- és számítástechnikai berendezések kivitelezésével és forgalmazásával foglalkozó Elektro Computer Kft.-t, amelyet 1995-ben alakítottak zártkörű rt.-vé. Az igazi felívelés akkor kezdődött, amikor elnyerték egy audiovizuális berendezéseket gyártó német cég kivitelezési tenderét. Ezután nem sokkal egy bajai üzlethelyiség tulajdonosa azt javasolta nekik, hogy nyissanak nála boltot. Csakhogy azt az üzletet áruval is meg kellett tölteni, Takács Tibor tehát a Budapesti Nemzetközi Vásár felé vette az útját, ahol a szerencse is a szolgálatába szegődött: találkozott ugyanis egy régi ismerőssel, aki éppen a német Herrnböck műszaki vállalat képviseletében volt jelen a vásáron, és örömmel állt az újdonsült vállalkozás rendelkezésére. Innentől már minden könnyebben ment, és 1990 novemberében valóban megnyitotta kapuit az első bolt, amelyet aztán két hónapon belül két másik követett. Öt évvel később, 1995-ben az akkor öt bolttal rendelkező cég három másik magyarországi műszaki kereskedelmi vállalkozással közösen megalapította az ElektroMarkt beszerzési részvénytársaságot, és ettől kezdve robbanásszerűvé vált a növekedés: mind a mai napig évente fél tucat új üzletet nyitnak szerte az országban.

Rohrböck András, az Electrolux értékesítési divízió igazgatója szerint ennek a közös beszerzési társulásnak oroszlánrésze volt a sikerben. A maga nemében akkor egyedülálló szövetség ugyanis nagykereskedések és kis boltok korszerű és európai színvonalú országos hálózatát adta, ráadásul hitelképesség és érdekképviselet szempontjából is előnyös volt a résztvevőknek – jóllehet a beszállítók egy része kezdetben idegenkedett a kereskedőket „helyzetbe hozó” összefogástól. A beszerzési társulás 1998-ig működött eredeti formájában, akkorra a négy tulajdonos céljai már elkezdtek széttartani: a négy cég közül kettőnél ugyanis nem merték megtenni azokat a lépéseket, amelyeket a megváltozott üzleti környezet, a növekvő cégméretek egy idő után szükségessé tettek. Az Electro Computer Rt.-re jellemző rugalmas vezetési struktúra, a hatékony középmenedzsment kialakítását egyes cégvezetők a saját befolyásuk csökkenéseként élik meg – az ilyen hozzáállás viszont már középtávon is bizonyosan piacvesztéshez vezet.

Az Elektro Pont 2002 januárjában csatlakozott az E.D.A. (Electronic & Domestic Appliances) szervezethez, annak egyedüli Magyarországi képviselőjeként. Az E.D.A. kilenc ország tizenegy szakkereskedelmi láncának összesen körülbelül 5 ezer üzletét fogja össze; a felvételhez megvizsgálják a piaci részesedést, a forgalmi volument, valamint a cég beszállítóinak beszámolóit és a vevőkkel való személyes kommunikáció szintjét.

A vállalkozás sikerének a vevőközpontúság mellett az üzleti partnerekkel fenntartott jó kapcsolat is a záloga. Rohrböck András szerint Takács Tibor hamisítatlan self-made-man – ráadásul eredményei alapján messze a legsikeresebbek egyike. A cég történetében a szerencsés véletleneknek is volt némi szerepük, ám leginkább a türelmes és átgondolt fejlesztések és a mindenkori bátor, egyúttal rugalmas újítások ideális kombinációja tette lehetővé, hogy a tizenöt éve alapított kft. mára az egész országot lefedő, 43 boltot számláló hálózattá nőtte ki magát.

Rohrböck szerint két „technikai” elem kiemelkedő az Elektro Pont működésében: egyrészt a nagyszerűen kialakított logisztikai rendszer, másrészt a marketingstratégia. Takács Tibor hitvallása szerint az áru megléte sokszor fontosabb az árunál, ezért a legfontosabb törekvésük az, hogy soha semmire ne kelljen azt mondaniuk, „most éppen nincs”. Az Elektro Pont disztribúciós hálózata ezt úgy képes megvalósítani, hogy közben nem kényszerülnek költséges túlkészletezésre, egyetlen központi raktár használatával is két napon belül elérnek bármelyik üzletükbe az országban. A szállítást már 1993 óta nem saját maguk, hanem egy szerződött vállalkozó végzi (ami szintén a rugalmas és modern üzletvezetést dicséri, hiszen az outsourcing akkoriban ritka volt még az országban).

Takács Tibor

•51 éves, 1975-ben, Dunaújvárosban a műszaki főiskolán szerzett mérnök-tanári, majd 1988-ben a szegedi József Attila Tudományegyetem bölcsészkarán pedagógiai diplomát.
•1989-ben hagyta el a tanári pályát, 1990-ben nyitotta az első műszaki boltját, s cége mára egy 43 üzletből álló hálózatot működtető országos vállalkozássá vált.
•Nős, egy gyermeke van; hobbija a munkája.

A VEVŐKRE FIGYELVE. Az üzletlánc személyes kapcsolattartásra építő marketingje szintén kiemelkedően fontos, hiszen javarészt ebben áll a kiskereskedelmi hálózat nagy előnye a multikkal szemben: új terméket bevezetni, az elégedettség érdekében kideríteni, mire is van az adott vevőnek szüksége, gyakorlatilag csak így lehet. A vevőkkel való személyes párbeszédet a cégen belüli oktatási rendszer és a gördülékeny belső kommunikáció is segíti, amely már az internet felhasználói szintű megjelenése óta, 1995-től zömében elektronikusan történik.

Az eredmények magukért beszélnek: a kezdetben kitűzött célokat részben már mostanra sikerült megvalósítani. Így például a hazai szórakoztató elektronikai szegmensben piacvezető Samsungnak már ők a legnagyobb vásárlói, és a háztartási fehéráruk piacán kiemelkedő Electrolux tekintetében sincs már messze ez az idő. Megállni persze nem lehet: a távlati célok legfontosabbika Takács Tibor szerint az, hogy minden vidéki városban rendelkezzenek üzlettel, illetve a termékkínálat bővülésével párhuzamosan az üzletméreteket is növelni akarják. Bár a pontos piaci részesedés a termékek diverzifikáltsága miatt nem értelmezhető, biztos, hogy mára bizonyos termékcsoportokon belül piacvezető az Elektro Pont: például minden ötödik mosógépet ők adják el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik