Gazdaság

Dagadó vitorlák

Vannak, akik számára egyszerűen csak szép sport. Másoknak a nyugalmat, a kikapcsolódást jelenti. Tekintélyes azok köre, akiknek kizárólag a pénzről szól. Végül élnek olyan megszállottak, akik embert próbáló teljesítményként élik meg a vitorlázást.

Három nagy verseny hozza időről időre lázba a világ „vitorlás társadalmát”: az America’s Cup, a Vendée Globe, valamint a Volvo Ocean Race más versenyekkel össze nem hasonlítható nagy megmérettetés mind a sportolók, mind pedig a technika számára. Az évekig tartó előkészületek során a technikai fejlesztések és persze a pénz állnak a figyelem középpontjában, hogy azután a maratoni futamok és mindenekelőtt az emberi teljesítmények, drámák foglalkoztassák a közvéleményt. Jellegükben nagyon is különböznek ezek a megmozdulások. Így a négyévente esedékes Vendée Globe – amely az idén ősszel ismét elindul a francia Les Sables d’Olonne-ból -, egyszemélyes, megállás nélküli Föld-kerülő verseny. Az Amerika Kupa páros pályaverseny, partközelben zajlik, és a kihívástól számított három éven belül kell egy meghatározott helyszínen lebonyolítani. A Volvo Race szakaszos angol regatta, nagy létszámú legénységgel a fedélzeten, amely meghatározott útvonalon halad.


Dagadó vitorlák 1

E versenyek milliárdokat emésztenek fel, persze dollárban számolva, de hogy pontosan mennyit is, azt csak találgatják a kívülállók. Miként azt is, hogy valójában a résztvevők hajtanak a szponzorokért, vagy ez utóbbiak a megmozdulások vitathatatlan járulékos üzleti hasznáért. A verseny ma már mindenesetre üzleti téren is olyan szoros, mint a nyílt vizeken. Tény: egy-egy versenyhajó építése dollár-tízmilliókba kerül, és a sztárversenyzők honoráriuma is hétjegyű. Közéjük sorolható ma már nem csak a csapatfőnök, a kormányos, hanem a taktikus és a meteorológus is. Eközben még szó sem esett a verseny, a felkészülés során felemésztett összegekről, a csapat – ez általában több tucat ember, de állhat száznál is több főből – költségeiről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik