Ahogyan az amerikai elnökválasztás közeledtével a Fehér Ház igyekszik csökkenteni az Egyesült Államok katonai szerepvállalását Irakban, a július vége óta immár a demokraták hivatalos jelöltjeként kampányoló John Kerry belátta, hogy csupán a megszállással kapcsolatos szavazói kiábrándultságra építve aligha diadalmaskodhat novemberben. A választók figyelme ismét inkább a gazdaságra irányul, ennek megfelelően Kerry is a munkahelyek kérdését és a középosztálybeliek életminőségének javítását állítja középpontba. Bár programja egyelőre korántsem kiforrott, annyi már látható, hogy egyszerre komplex és költséges. Az egyebek mellett az egészségügy reformját, az állásteremtés ösztönzését és a szövetségi deficit leszorítását magában foglaló terv szinte bizonyosan erősen átalakul majd, ha Kerry – győzelem esetén – szembesül a költségvetési realitásokkal, no és a várhatóan ellenséges törvényhozással.

Kerry szerint a gazdaság növekedését az szolgálja, ha elszipkáznak némi pénzt a gazdagoktól.
NŐHETNEK AZ ADÓK. Jelenlegi formájában a programnak egy nagyszabású csereügylet a fő eleme: Kerry azt ígéri, hogy 650 milliárd dollárt fordít majd az egészségügyre, további 200 milliárdot pedig az oktatásra, oly módon, hogy „visszacsinálja” a George Bush által az évi 200 ezer dollárnál többet kereső családok számára megszavaztatott jövedelemadó-csökkentést. Az adófizetők 3 százalékát érintő változtatás 600-860 milliárd dollár forrást teremthet, amit a demokraták egy része szerint célszerűbb volna a fogyasztás serkentésére fordítani. Kerry azonban prioritásként kezeli az egészségügyet, méghozzá úgy, hogy egyszerre szeretné bővíteni a biztosítottak körét, és csökkenteni a járulékokat, ami nem ígérkezik könnyűnek. Terve értelmében az állami egészségbiztosítás kiterjedne a gyerekekre és az alacsony jövedelmű családokra, azok a kis cégek pedig, amelyek nem engedhetik meg maguknak alkalmazottaik biztosítását, csatlakozhatnának e célból egy szövetségi alaphoz. Mindezeken túl az állam az összes alkalmazottra vonatkozóan magára vállalná a nagyon súlyos betegségek kezelésének költségeit. Az oktatás terén a tíz év alatt elkölteni szándékozott 200 milliárd dollárból javítanák az állami iskolák színvonalát, növelnék a tanárok fizetését, iskoláztatási támogatást nyújtanának a családoknak, s évi 2500 dollár adókedvezménnyel segítenék az egyetemi tanulást.
Kerry megválasztása nem csak a jövedelemadók szempontjából érintené rosszul a legvagyonosabbakat, hanem azért is, mert a programnak ugyancsak része a tőkenövekmények és az osztalékok adójának emelése – márpedig a gazdagabbak azok, akik a leginkább invesztálnak részvényekbe. Kerry szerint úgy tisztességes, ha emelik az adókat, közgazdászok azonban tartanak attól, hogy a változtatás ártana mind a befektetői hangulatnak, mind a tőkeképződésnek. „Az osztalékadó csökkentése volt a legfontosabb egyszeri dolog, amit a republikánusok Bush alatt tettek” – hangoztatja Kevin A. Hassett, az American Enterprise Institute közgazdásza. Mark M. Zandi, az Economy.com gazdaságkutató intézet vezető közgazdásza úgy számol, hogy a tőkenövekmény- és az osztalékadó mérséklése 5 százalékkal növelte a részvényárfolyamokat.
HUMÁNTŐKE. Kerry álláspontja szerint a gazdaság növekedését az szolgálja jobban, ha elszipkáznak némi pénzt a gazdagoktól, s azt a középosztály és a „humántőke” erősítésére fordítják. Az Economy.com tanulmánya ezzel szemben arra a következtetésre jut, hogy az egészségügyi kiadások fokozása némi lökést adhat ugyan a növekedésnek, de ez a hatás csupán évi negyed százalékpont lenne, ráadásul csak rövid távon érvényesülne: 2009-től a költségvetési hiány miatt beálló magas kamatszint már gátja lesz az expanziónak. Ugyancsak ellenzi Kerry elképzelését Mickey D. Levy, a Bank of America vezető közgazdásza, aki szerint „az adók emelése határozottan negatív hatással lenne a gazdaságra”. Kerry bizalmasa, a Bill Clinton kormányában pénzügyminiszterként nagy elismerést kivívó Robert Rubin viszont kiáll a demokrata program mellett, mondván, „ha versenyképesek akarunk lenni a globális gazdaságban, be kell tömni a költségvetési lyukakat, rendbe kell hozni az egészségügyet, és hatékonyabbá kell tenni a közoktatási rendszert”.
Bush azzal nyújtja az egyik fő támadási felületet kihívójának, hogy Herbert Hoover óta ő az első elnök, akinek ideje alatt több állás szűnt meg, mint amennyi keletkezett. Az állásteremtés ösztönzése céljából Kerry adókedvezményeket adna a feldolgozóipari társaságoknak, más kis cégeknek, valamint a kiszervezés által érintett vállalkozásoknak. A kis cégeket a tőkenövekmény-adó alól is mentesítené a legalább öt évig megtartott befektetések esetében. A múltbeli tapasztalatok azonban nem sok jót mutatnak az ilyen célzott adókedvezményekről. Legtöbbször az történik ugyanis, hogy a pénzekből olyan állások teremtését támogatják, amelyek e nélkül is létrejöttek volna.
John Kerry gazdaságpolitikája
• A tehetősebbek jövedelemadójának emelése.
• A tőkenyereség és az osztalék adójának megnövelése.
• Az egészségügyi biztosításban részt vevők körének kiterjesztése (jelenleg 27 milliónyian nem biztosítottak Amerikában).
• Adóhitelek kiterjesztése az állami felsőoktatásban tanulókra.
• A társasági adók csökkentése 35 százalékról 33 százalékra.
• Adókedvezmény a külföldön képzett vállalati jövedelmek amerikai invesztíciójára.
• A tanárok bérének emelése a teljesítmények függvényében.
• A kutatás-fejlesztés támogatása, különösen a fizika és a biotechnológia területén.
• Adóhitelek kiterjesztése a szélessávú internetes-hozzáférés igénybevételére.
• Az állami büdzsé hiányának mérséklése 4 évig évente 0,5 százalékponttal.
Az üzleti szervezetek eddig mindenesetre tartózkodtak a harsány tetszésnyilvánítástól, már csak azért is, mert aggasztja őket, hogy Kerry síkra szállt a „tisztességes kereskedelem” mellett, különösen mióta a sokak által protekcionistának tartott John Edwardsot vette maga mellé alelnökjelöltként. A szenátusban a szabad kereskedelem híve volt, most azonban harcolni kíván a tisztességtelennek nevezett külföldi verseny ellen. Ha bejut a Fehér Házba, 120 napos moratóriumot hirdet új külkereskedelmi megállapodásokra, s hajlik engedni a szakszervezetek nyomásának, hogy a környezetvédelmi és munkajogi szabályok szigorítása érdekében az Egyesült Államok tárgyalja újra a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) és az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás (NAFTA) keretében kötött szerződéseket. Kijelentette továbbá, hogy kész szembeszállni Pekinggel az árfolyam-politika, a szellemi termékek jogvédelme és a dömping terén. Scott Kriens, a Juniper Networks igazgatója szerint félő, hogy Kerryvel és Edwardsszal az Egyesült Államok „izolacionalistává válik, és figyelmen kívül hagyja a globális erőket”.
Utolsó nagy ígéretként Kerry célul tűzte ki a szövetségi deficit csökkentését, amit azzal indokol, hogy ennek hatására süllyednének a kamatok, és enyhülne a nyomás a pénzpiacokon. A BusinessWeeknek adott interjújában kijelentette: maximálisan elkötelezte magát a fiskális korrekció mellett, olyannyira, hogy kiadási terveiből is hajlandó visszavenni, ha megvalósításukhoz nincs elég forrás. Erre egyébként már sor is került, a republikánusok ugyanis politikai hirdetésekben azzal riogatták a választókat, hogy Kerry 1000 milliárd dolláros adóemelésre készül, mire ő lejjebb vitte a szövetségi államok megsegítésére és az oktatásra szánt összegeket.
ARNOLD MÓDSZERE. Sokan úgy vélik: Kerry, ha megválasztják, már kevésbé fogja erőltetni a hiány leszorítását, s inkább a szövetségi kiadások összetételén igyekszik majd változtatni. Ez is nehéz feladatnak bizonyulhat azonban, hiszen a várhatóan republikánus többségű új törvényhozás akadályokat gördíthet a középosztályra vonatkozó tervei megvalósításának útjába. Kerrynek erre az esetre is megvan a stratégiája, amelynek a kaliforniai kormányzóvá avanzsált Arnold Schwarzenegger az ötletadója: a félidős kongresszusi választásokon a választók közvetlen megszólításával fel kell tüzelni őket, hogy söpörjék ki a republikánus obstrukcionistákat. John Kerryt pillanatnyilag nehéz elképzelni a politikai terminátor szerepében. De a politika produkált már ennél furcsább dolgokat is.
