kapnak lehetőséget a magyarországi autópálya-építésben. Igaz, az M6-os autópálya Dunaújvárosig vezető szakaszát építő osztrák-német hármas konzorcium egyik tagja, a Swietelsky már részt vett itteni sztrádaépítésben, de nem fővállalkozóként, a szintén osztrák Porr és a német Bilfinger Berger BOT viszont e tekintetben valóban újonc. Érdekes, hogy a pályázatok elbírálásánál hirtelen előny lett, ami eddig hátrány volt: nem tudnak magyarországi referenciát felmutatni. Ez most biztosíték arra, hogy nevük nem hozható kapcsolatba a kartellezés gyanújával (a szakaszért versenyző két másik konzorcium egyikében a Strabag Rt., a másikban a Betonút Rt. érintett). Ezúttal tehát elegendő volt németországi és ausztriai autópályát felmutatni referenciaként, nem úgy, mint legutóbb, amikor hasonló aszfaltcsíkokat a piacra belépni szándékozó külföldi cégektől az előminősítésen sem fogadtak el. Noha az osztrák autópályák minősége aligha változott néhány hónap alatt, a magyar építkezés konstrukciója annál inkább. Az elmúlt időszak állami finanszírozású projektjei helyett újra koncessziós autópálya épül. A szakasz magántőkéből jön létre, be kell kapcsolni a matricás rendszerbe, és az állam 22 évig üzemben tartási díjat fizet a beruházóknak, klasszikus példáját adva ezzel a divatos, az állam és magánszféra együttműködésén alapuló PPP (public private partnership) megoldásnak. Persze így összességében drágább a sztráda, de a büdzsé csak akkor – várhatóan 2006 nyarától – kezd fizetni, ha kész az út, és már számíthat annak gazdaságélénkítő hatására. A koncesszió intézményével nincs is probléma, csak annak „magyaros” tapasztalataival. Az M1-es, és különösen az M5-ös autópálya koncessziós szerződései olyan záradékokat tartalmaztak, amelyek gazdasági szempontból katasztrofálisan kiszolgáltatott helyzetbe hozták a mindenkori magyar kormányt. Ezúttal is csak remélni lehet, hogy egy jövőbeni gazdasági miniszternek nem kell majd úgy „kimenekülnie” az M6-osból, mint a mostaninak az M5-ösből.
- 09:33 Ritkán látható csatát hozott a világ egyik legkeményebb vitorlásversenye
- 09:16 Kötelező pszichiátriai kezelésre utalták a párizsi metróban késelő férfit
- 09:10 Hadházy közzétette a zalaegerszegi kórházi szakdolgozók Pintér Sándornak írt levelét
- 09:00 Bunyin mondja: Az emberiség története mindenekelőtt az emberi vérontások története
- 08:52 Egymillió dollárt hajtana be a Kennedy Center az előadón, aki Donald Trump miatt mondta le a szentesti koncertjét
- 08:42 Luke Littler kipofozta a vébéről a darts egyik legidegesítőbb játékosát
- 08:26 Miért nem közöltük az ötöslottó nyerőszámait?
- 07:58 Ember Márk és Puskás-Dallos Peti vezetik az RTL szilveszteri híradóját
- 07:56 Vándorló ördögűző lehetett Jézus
- 07:45 Hasznos tanácsok kutyásoknak szilveszter éjszakára
- 07:34 Dermesztő AI-videóval jelentette be a TV2, milyen műsoraik futnak majd jövőre
- 07:25 Molnár Áron Tóth Gabit parodizálva nevezte „kis öreg gengszternek” Pintér Sándort egy új videójában
- 07:23 Teának álcázott metamfetaminnal próbált átjutni a reptéri ellenőrzésen egy nő Sydney-ben
- 06:56 „Hol máshol lehetne nekünk egy városközponti, medencés villánk 25 millió forintért?” – egy magyar család kalandjai Latin-Amerikában
- 06:54 „Miért érezzük ugyanazt a haragot újra és újra?” – elégedetlenek a családok a dél-koreai repülőgép-szerencsétlenség kivizsgálásával
- 22:04 Búcsúzik Budapesttől az utolsó két 412-es Ikarus, egyikük szombaton az Örs vezér terén szomorkodott
- 06:41 Jamie Lee Curtis hálás, amiért nem ő kapta meg a főszerepet az eredeti Ördögűzőben
- 03:20 Női kézi: a Fradi megválik olimpiai bajnokától
- 05:52 Szeles-fagyos időnk lesz vasárnap
- 07:56 Vándorló ördögűző lehetett Jézus
- 20:35 Bardóczky Kornél: Lassítás nélkül, frontálisan jött belém
- 20:21 A nap legfontosabb hírei – 2025. 12. 27.
- 05:58 92 évesen lett bajnok a népszerű verekedős videójátékban
- 19:52 „Az Árulókban igazából az tetszett, hogy nagyon kemény” – évzáró Péterfy Borival
- 04:10 Ezek voltak a világ első mozifilmjei
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
