Gazdaság

Hasznos engedékenység

A sikeresen alkalmazott játékelmélet nemcsak a pókerasztaloknál fialhat pénzt, de az államkasszát is gyarapíthatja.

Kartell-megállapodások feltárásához ez évtől alkalmaz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) játékelméleti eszközöket. A sztrádaügyekben a múlt héten kiszabott, több mint 7 milliárd forintos büntetéshez ugyan még nem ez az Európában és szerte a világon már bevált módszer szolgáltatta a bizonyítékokat, ám a nemzetközi tapasztalatok alapján előbb-utóbb elterjedhet idehaza is. A játékelmélet – amelynek oktatása ellen az 1950-es évek közepén az akkor még Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem egyik tanára azzal tiltakozott, hogy az „egyetem nem kártyaklub” – ma már a gazdasági gyakorlatban is fontos helyet vívott ki magának. S ha az unióban eddig több milliárd eurónyi bevételt hozott a ráépülő, úgynevezett engedékenységi politika, akkor ki kérné ma már számon a játékelmélettől, hogy a sakktábláról és a pókerasztalról nőtte ki magát?


Hasznos engedékenység 1

Épülő M7-es szakasz. Az engedékenység itt még nem működött.

AZ ÁRULÁS JUTALMA. A kartell-egyezségek sajátos vonása ugyanis, hogy titokban születnek meg, és a tagok többnyire minden dokumentumot módszeresen megsemmisítenek. A hatóságok szinte egyetlen esélye a versenyt korlátozó megállapodás feltárására, ha át tudják törni a tagok között a „hallgatás falát”. Az engedékenységi politika éppen ezen a falon képes rést nyitni azzal az ígérettel, hogy a megállapodásról döntő bizonyítékokat adó kartelltag részben vagy teljesen mentesülhet a büntetés alól. A hazai példánál maradva: a teljes amnesztia csak azoknak jár, akik elsőként nyújtanak „meghatározó jellegű segítséget” a vizsgálat megindításához vagy a jogsértés megállapításához. Bírságuk legfeljebb 50 százalékos csökkentésére pedig azoknak a vállalkozásoknak van lehetőségük, amelyek bár később ébrednek, mégis számottevően segítik információikkal a kartell feltárását. A „jutalom” annak ellenére jelentős, hogy GVH a megállapodásból származó forgalom mindössze 10 százalékát vetheti ki teljes bírságként. A vállalatok számára ugyanolyan anyagi ösztönzésként szolgál ez a kartell feladására, mint a játékelméleti dilemmában szereplő foglyoknak a büntetésük csökkentése (lásd külön). A klasszikus fogolydilemma modelljét azonban a gazdasági élet valósága sok helyen torzítja. A kartell stabilitását a modellben nem létező tényezők segíthetik, így például meghatározó lehet a vállalatok közös múltja, stratégiai elképzeléseik, a már létező vállalati hálók szerkezete, akár még a vállalatok vezetői közötti személyes szimpátia is befolyásolhatja, hogy mennyiben hajlandóak a hatóságokat az összefonódásról tájékoztatni.

Egyelőre idehaza sem beszélhetünk dömpingről. „A magyar cégek csak lassan ismerik fel az engedékenységi politikában számukra rejlő lehetőségeket” – árulta el Szolnoki Péter, a GVH-kartellcsoportjának vezetője. A versenyhatósághoz még csak 4-5 ilyen megkeresés érkezett, és – idő hiányában – befejezett ügyre egyelőre nincs is példa. A multiktól várható azonban, hogy a magyar üzleti kultúrába is behozzák a „bizonyítékszolgáltatás morálját” – állítja a csoportvezető. Annál is inkább, mivel a nemzetközi vállalatok gyakorlatában már teljesen elfogadottá vált az amnesztiakérés ilyen formája. A külföldön kartellbe bonyolódó cégek felismerését híven jelzi, hogy az Európai Unióban az engedékenységi politika (leniency) 1996-os elfogadását, majd 2002-es megújítását gyors és látványos siker követte. Elindítása után alig hat évvel már 80 cégtől kérelmezték büntetésük elengedését a bizonyítékok beszolgáltatása fejében, és a brüsszeli bizottság ezek alapján 16 esetben hozott összesen 2,24 milliárd euró bírsággal járó ítéletet.

ÚJ ÜZLETI MORÁL. Ennek következtében a külföldi vállalatok tanácsadói már felkészültek a kartell-megállapodásból származó hátrányok csökkentésére, s tisztában vannak azzal, mikor és hogyan érdemes igénybe venniük az engedékenységi politikát. Azok a nemzetközi vizeken evező társaságok vezetői, akik vagy saját, vagy versenytársaik gyakorlatában találkozhattak ilyen esettel, fel tudják mérni a következményeket. Amennyiben Magyarországon kartellegyezségbe keverednének, valószínűleg ők lennének az elsők, akik hasznát vennék a GVH ösztönző politikájának. Példáikon a magyar vállalkozók hamar megtanulnák, hogy nekik is követniük kell a példát. Jelenleg nálunk az alkalmazás egyik legfőbb gátja: a „brancsba” tartozó cégek félnek attól, hogy az együttműködés a hatóságokkal társaik kiszorító magatartását idézi elő, vagy más piaci szankciókat von maga után. „Kevesen látják még be, hogy az ilyen büntetőakciók csak a versenyjog ismételt megsértésével hajthatók végre, így a versenyhivatal újfent közbeléphet” – érvel Szolnoki Péter.

A fogolydilemma

Neumann János és Oskar Morgenstern 1944-ben álltak elő a játékelmélet kezdeti kidolgozásával. A játékok törvényszerűségeit úgy próbálták leírni, hogy az a közgazdaság-tudomány területén is hasznosítható legyen. A játékelmélet fogalmát hallva azonban rögtön eszünkbe ötölhet a Nobel-díjas magyar közgazdász, Harsányi János neve is, aki a valószínűségszámítás eszközeivel feloldotta az elméletben azt a kötöttséget, hogy mindig pontosan ismerni kell a játékosok szándékait.

Az eltérő döntések metszetében található kifizetések (a döntés hozadéka) felismerhetőek, úgy máris megszerkeszthető a játékelmélet eszközeivel elemezhető játék. Közülük talán a legismertebbek a koordinációs játékok, a gyáva nyúl játék, illetve a fogolydilemma. Ez utóbbi klasszikus esetében az ügyész két, külön cellában elhelyezett fogolynak azt a javaslatot teszi, hogy amennyiben egyikőjük a másik ellen vall, és a másik nem vall, akkor a vallomását felhasználják, őt pedig szabadon engedik. Amennyiben mindketten egymás ellen vallanak, akkor mindketten börtönbe kerülnek, de az együttműködési készség miatt előbb szabadulnak, mint abban az esetben, ha csak egyikőjük vall. Ha egyikőjük sem vall a másik ellen, akkor a bíróság csak valamilyen apró büntetéssel tudja sújtani őket. A gyakorlatban győz az egyéni érdek és a másikkal szembeni bizalmatlanság.

Az GVH a kezdeményezéssel mindenképpen úttörő szerepet vállal. „Sajnálatos módon, a játékelmélet kevéssé ismert Magyarországon” – kommentálja Gömöri András, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem matematikai közgazdaságtan és gazdaságelemzés tanszékének docense, a játékelmélet szakértője azt a tényt, hogy az elmélet egyéb hazai alkalmazásáról nem lehet beszámolni. Pedig egy bizonyos típusa akár a hazai közbeszerzéseknél is megjelenhetne. Az elmélet abból indul ki, hogy az állami hivatalok és a vállalatok eltérő információk birtokában vannak, a cégek tudják csak egyedül, hogy egy feladatot mekkora költséggel képesek elvégezni. A költségek felfedéséhez ezért a hivatal olyan pályázatot írhat ki, amely képes megszűrni a jelentkezőket. Tegyük fel, hogy a pályázatban szereplő terméket a vállalatok két különböző – egy alacsony és egy magas – költségű technológiával állíthatják elő. A megrendelő a pályázatban olyan alternatívát kínálhat két megtermelendő jószágmennyiség között, hogy az alacsony költségű technológiával dolgozók egyértelműen más mennyiséget válasszanak, mint a magas költségekkel működő cégek.

A közgazdászok külföldön az antitröszt-politika területén kívül a játékelmélethez folyamodnak a szennyezési jogok, a frekvenciák, illetve a mobiltelefon-licencek kiosztásakor, az elektronikus piacterek kialakításánál, de a betegek kórházak közötti irányításához is készítettek már játékelméleti programot.

ÁGAZATI LICITÁLÁS. A különféle aukciós eljárások és szabályok a játékelmélet egyik burjánzó ágát képezik. Tíz évvel ezelőtt az Egyesült Államokban a távközlési hatóság, a Federal Communications Commission (FCC) a rádió- és a mobiltelefon-frekvenciák összes államra kiterjedő szétosztásában vezette be az aukció intézményét. Az eladás technikájává végül az úgynevezett szimultán, többkörös aukciót tették meg a szakemberek. Ebben egyes városok frekvenciáit egyszerre hirdetik meg eladásra úgy, hogy az érdeklődőknek előre meg kell mondaniuk, a kiírásban szereplő melyik városra kívánnak ajánlatot benyújtani. Minden eladást többkörös licit előz meg, az ajánlatok és az ajánlattevők kiléte titkos, s csupán egy- egy kör befejezése után kerül nyilvánosságra. Ekkor, ha az ajánlattevő túl drágának tartja az egyik város, mondjuk a denveri frekvenciák licitjeit, dönthet úgy, hogy kiszáll az ottani versenyből, és Atlantában teszi meg további tétjeit. A licitálás körről körre egészen addig folytatódik, ameddig új ajánlatok érkeznek bármelyik hullámhosszra.

Bár a licitálókat eltiltották az együttműködéstől, a hatékonyságot több aukció alkalmával rontotta az, hogy a távközlési vállalatok nyílt piaci üzenetekkel jelezték társaiknak, melyik várost akarják mindenáron megkaparintani. Mindezek ellenére az FCC játékelméleti szakértői szerint máig ez a legmegfelelőbb aukciós eljárás.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik