Budapest befektőre vár
Sikeres évet zárt a privatizáció előtt álló Hungexpo Rt., amely a budapesti vásárvárost birtokolja és működteti. 2003-ban a tervezett 5,3 milliárd forinttal szemben 5,6 milliárd forint árbevételt ért el. 700 millió forintot költött a kiállítók és a látogatók komfortját növelő beruházásokra. Várhatóan még az idén tőkeemeléssel privatizálják a cég 51 százalékát.
A magyar vásárváros mindenképpen lépéshátrányba került, hiszen Bécsben már be is fejeződött a vásárközpont felújítása. Nem lehet nem észrevenni, hogy Zágráb is egyre inkább felzárkózik a régiós élbolyba.
Bécsben nem garasoskodtak
A régiós vásárok versenyét jól példázza, hogy nemrégiben fejeződött be a bécsi vásárközpont 200 millió eurós felújítása. A renovált vásárterület átadásakor a vásárközpont tulajdonosa, a Bécs városhoz tartozó Messe Besitz GmbH és a 2011-ig üzemeltetési jogot gyakorló angol Reed Exhibitions képviselői nem titkolták: céljuk a régiós vezető szerep megszerzése. A régiek helyén négy új kiállítócsarnok épült a tizenöt hektáros területen, ezek a kiállítási terület mellett magukba foglalják a kongresszusi központot, az éttermi negyedet és a gyermekmegőrzőt is. Évente 800 ezer látogatóra számítanak, idén 35 vásár és kiállítás 70 millió eurót hoz a városnak.
Hétszázezer látogató
30 rendezvényén összesen 700 ezer látogatót fogad évente a most 95 esztendős zágrábi vásár – hangsúlyozta Mirjana Leskovic, a Zágrábi Vásárközpont igazgatóhelyettese. Mint mondta, az 505 ezer négyzetméteres vásári területen a lehető legnagyobb rugalmassággal kezelik a 70 országból érkező 7000 kiállító igényeit, ha szükséges, akár kétszintes standokat is felállítanak a pavilonokban. Nem lehet véletlen, hogy a felmérések szerint a kiállítók elsősorban a szervezéssel elégedettek.
A másik fontos szempont a látogatottság. Oly módon is próbálják növelni, hogy a vásári holtszezonban konferenciákat szerveznek. Erre a célra 14 szemináriumi terem áll rendelkezésre a vásár területén, összesen 2000 fős befogadóképességgel.
Szakvásárok Zágrábban
• Március 3-7: Mezőgazdasági, vadászati, kertészeti és turisztikai vásár
• Március 19-28: Zágrábi Autó Show
• Április 20-24: Építészeti vásár
• Május 19-22: Orvosi technológiai vásár;
A vásári rendezvények iránti érdeklődés Zágrábban is a budapesti trendekhez hasonlóan alakul. Jellemző, hogy a korábbi tapasztalatok alapján a márciusi Zágrábi Autó Show várhatóan több látogatót vonz majd, mint a Zágrábi Őszi Nemzetközi Vásár.
Mirjana Leskovic azt is elmondta, hogy a magyar cégek hagyományosan a legjelentősebb kiállítók közé tartoznak. Nagyobb számban általában az őszi nemzetközi vásáron jelentkeznek, de az építési szakvásár és a könyvkiállítás iránt is fokozott a magyar cégek érdeklődése.
Részt kérnek a kulturális turizmusból
A vásári turizmus azért is fontos Zágrábnak, mert az idegenforgalom, az ország gazdaságának húzóágazata jobbára a tengerpartra korlátozódik. Mint azt Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti képviselője elmondta, tavaly 360 ezer magyar utazott Horvátországba, de közülük csupán 10 ezren álltak meg Zágrábban.
“Arra törekszünk, hogy a bécsi és a prágai városlátogatások mintájára a zágrábi kirándulásokat is divatba hozzuk” – vette át a szót Mario Zmajevic, a Zágrábi Idegenforgalmi Közösség igazgatója. Mint mondta, a közlekedési lehetőségek már megfelelőek, hiszen napi három repülőjárat közlekedik Budapest és Zágráb között, a vonatközlekedés is jó, az autópályát pedig teljes hosszában kiépítették a horvát oldalon a határtól a fővárosig.
Áprilisban komolyzenei programokkal, a főszezonban nyári fesztivállal várják a látogatókat. De az is a zágrábi kulturális turizmus fellendítését szolgálja, hogy jövőre a horvát főváros ad otthont az egyik legrangosabb nemzetközi idegenforgalmi kongresszusnak.